Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 09, 2010

Marketeers moeten mikken op kleinere Chinese steden

Merken die een impact willen hebben op de Chinese markt, moeten anticiperen op de veranderende behoeftes van de middenklasse in de kleine Chinese steden. Die zullen de belangrijkste pijler vormen voor de groei tijdens het volgende decennium. Dat is de conclusie van een onderzoek van Boston Consulting Group. Opgemerkt wordt dat deze middenklasse - met inkomsten tussen ongeveer 500 euro en 800 euro per maand - op dit ogenblik bestaat uit 148 miljoen mensen. Gedurende de volgende tien jaar zal die bevolkingsgroep echter aangroeien tot 415 miljoen mensen. Op dit ogenblik vertegenwoordigt de middenklasse slechts 19 procent van de bevolking van de kleinere Chinese steden, maar over tien jaar zal zij 45 procent van die populatie uitmaken.

Boston Consulting Group merkt op dat 22 procent van de Chinese middenklasse aangeeft zijn bestedingen de volgende twaalf maanden te zullen uitbreiden. De helft zegt zijn huidige bestedingsniveau wellicht te zullen aanhouden, terwijl 28 procent verwacht minder te zullen uitgeven. Er wordt echter opgemerkt dat in de steden van de vierde categorie 29 procent aangeeft te verwachten zijn bestedingen te zullen opdrijven, terwijl 46 procent toegaf te hopen duurdere goederen en diensten te kunnen kopen. In steden van de tweede categorie is dat echter gedaald tot respectievelijk 28 procent en 36 procent. In de grootste Chinese metropolen gaat dat nog verder achteruit tot 22 procent en 37 procent.

Uit het onderzoek blijkt dat men in het algemeen vooral meer wil kunnen besteden aan elektronica, gevolgd door kinderproducten. In kleinere steden geldt dat echter ook voor wooninrichting, kledij, cosmetica en huishoudproducten. Er wordt aan toegevoegd dat in de grote metropolen 25 procent van de ondervraagden zijn bestedingsbudget heeft teruggeschroefd door de economische crisis, maar in de kleinere steden is dat slechts 18 procent. Ook zegt 33 procent van de ondervraagden in de kleinere steden zich gelukkiger te voelen naarmate hij meer koopt. In de grote metropolen is dat 30 procent. In de kleine steden zegt ook 45 procent geen angst te hebben voor de toekomst, tegenover 38 procent in de grote metropolen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home