Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, November 09, 2010

Jonge volwassenen hebben veel vertrouwen in reclame

Jonge volwassenen hebben een groot vertrouwen in reclame. Dat blijkt uit een onderzoek van Adweek en het bureau Harris. Daarbij wordt opgemerkt dat 90 procent van de respondenten in de leeftijdscategorie tussen achttien en vierendertig jaar tenminste soms gelooft dat de claims in de reclame eerlijk zijn. Bij vijfenvijftigplussers is dat echter gedaald tot 81 procent. Bovendien blijken vijfenvijftigplussers het meest cynisch te zijn in hun waardering van de reclame. In die groep zegt 18 procent nooit te vertrouwen dat reclame eerlijk zou kunnen zijn. In de leeftijdscategorie tot vierendertig jaar heeft slechts 8 procent geen enkel vertrouwen in het waarheidsgehalte van de reclame.

Het geloof in de eerlijkheid van de reclameclaims neemt stelselmatig af met het ouder worden. Bij veertigers is het vertrouwen in het waarheidsgehalte van de reclameclaims al tot ongeveer 85 procent gedaald. Gemiddeld zegt 19 procent van de Amerikanen te geloven dat reclame altijd of meestal eerlijk is. Volgens 65 procent van de respondenten is reclame soms eerlijk en 13 procent zegt nooit te geloven in de eerlijkheid van de reclame. In de leeftijdsgroep tot vierendertig jaar zegt 1 procent te geloven dat reclame altijd eerlijk is, terwijl nog eens 23 procent van mening is dat de reclame meestal eerlijk is. Dat zijn de hoogste scores die bij een positieve benadering van de reclame worden opgetekend.

Drie op tien Amerikanen zegt erop te vertrouwen dat de regering een regelgeving heeft uitgewerkt die ervoor zorgt dat de reclame een waarheidsgetrouwe boodschap brengt. Eén op vier vertrouwt de zelfregulering van de adverteerders en de reclamesector. De helft van de Amerikanen zegt daarbij echter noch in de overheid, noch in zelfregulering te geloven. Bij de jongeren heeft één op drie vertrouwen in de overheid en één op vier zegt de zelfregulering van de sector te vertrouwen. Bij vijfenvijftigplussers vertrouwt echter nog slechts één op vier op het optreden van de overheid en minder dan twee op tien hecht geloof aan een zelfregulering binnen de sector. Wel blijken hoger opgeleiden een groter vertrouwen te hebben in het optreden van de overheid.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home