Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, October 28, 2010

Spaanse sociale media hebben penetratie van 90 procent

Spaanse internetgebruikers zijn bijzonder actief op sociale media en netwerksites. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau ComScore. Daarbij wordt opgemerkt dat sociale media en netwerksites inmiddels een penetratie van 90,1 procent hebben bereikt bij de Spaanse internetbevolking. Jaine Agullo, general manager van ComScore Iberia, merkt op dat de sociale media een belangrijke bijdrage hebben geleverd tot het stijgend internetgebruik in Spanje. Agullo voegt er aan toe dat websites zoals Tuenti en Facebook steeds belangrijker worden in het dagelijkse leven van de Spaanse internetgebruikers. Er wordt aan toegevoegd dat dit extra mogelijkheden biedt voor marketeers en adverteerders.

Spanje telt op dit ogenblik 23,5 miljoen internetgebruikers. Online portals zijn daarbij de populairste website-categorie. Die bereiken 99 procent van de Spaanse internetgebruikers. Op de tweede plaats staan zoekmachines, gevolgd door sociale media. Facebook, de grootste vertegenwoordiger van de sociale media, bereikt in Spanje 49 procent van de internetgebruikers. De website telde tijdens de maand september in Spanje 14,2 miljoen unieke gebruikers. Absoluut marktleider op het Spaanse internet is Microsoft, dat tijdens de maand september 20,9 miljoen unieke bezoekers telde. Op de tweede plaats volgt Google - met inbegrip van YouTube - met 19,6 miljoen bezoekers.

De top vijf wordt helemaal ingenomen door internationale internetmerken. Yahoo staat op een vierde plaats, gevolgd door Wikimedia. Op de zesde plaats staat echter de Spaanse uitgeverij Grupo Prisa, het moederbedrijf van onder meer de leidinggevende Spaanse krant El Pais. Tijdens de maand september noteerde Grupo Prisa bijna 8,8 miljoen gebruikers. Dat is een stijging met 13 procent tegenover de maand september van vorig jaar. Daarna volgt Schibsted - de koepel boven Anuntis, Infojobs en 20minutos - met 8,7 miljoen gebruikers. Dat betekent een stijging met 15 procent tegenover september vorig jaar. De top tien wordt rond gemaakt door RCS Media, Terra Telefonica en Tuenti.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home