Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 01, 2010

Indiase consument onderkent belang duurzaamheid

India wordt een steeds aantrekkelijker markt voor merken met een milieuvriendelijk imago. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Datamonitor. Volgens de zoekers geeft 60 procent van de Indiase consumenten aan dat het belangrijk is om producten te kopen die een meerwaarde bieden op het gebied van duurzaamheid en aanverwante eigenschappen. In die groep zegt 95 procent dat voor de betrokken goederen in de eerste plaats werd gekozen omdat daarbij aandacht werd besteed aan milieubescherming. Datamonitor merkt op dat steeds meer Indiase consumenten deze producten aantrekkelijk vindt.

"De Indiase consument houdt steeds meer rekening met duurzaamheid," merkt Gaurav Grover, analist bij Datamonitor, op tegenover de krant Business Standard. "Meer dan 85 procent van de Indiase consumenten geeft aan dat de menselijke activiteit de belangrijkste oorzaak is van de klimaatverandering. Bovendien zegt meer dan helft dat luchtvervuiling zijn grootste milieubekommernis vormt." Er wordt aan toegevoegd dat een meerderheid van de Indiase consumenten van mening is dat de autosector een centrale rol zou moeten nemen in het beperken van de uitstoot van broeikasgassen. Ook zegt een grote meerderheid pogingen te ondernemen om in zijn gezin energie te besparen.

De onderzoekers voegen er aan toe dat een grote meerderheid van de Indiase consumenten ook bereid is om extra betalen voor nutsvoorzieningen die uit hernieuwbare en aanverwante bronnen werden gegenereerd. Er wordt opgemerkt dat vooral vrouwen, stadsbewoners en de leeftijdsgroep tussen achttien en vierendertig jaar de grootste interesse tonen voor ecologische onderwerpen. De onderzoekers wijzen er daarbij op dat deze categorieën ook een centrale rol innemen in de stijgende consumentenbestedingen in India. Datamonitor stelt dan ook dat India een groot potentieel lijkt te hebben voor duurzame producten en diensten.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home