Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 31, 2010

Oude rockers nog altijd bestbetaalde live-acts

Vier van de best-betaalde live-acts die het voorbije jaar in de Verenigde Staten actief waren, hadden ook tijdens de jaren tachtig al succes. Dat blijkt uit een onderzoek van het magazine Forbes. Op de eerste plaats staat immers de Ierse rockgroep U2, die het voorbije jaar met zijn tournee een bedrag van 130 miljoen dollar ophaalde. De Australische hardrock-groep AC/DC, met een bedrag van 114 miljoen dollar op de tweede plaats, was zelfs al actief tijdens de jaren zeventig. Dat geldt ook voor Bruce Springsteen, die met inkomsten voor een totaal van 70 miljoen dollar op een vierde plaats eindigde. Madonna, met een bedrag van 58 miljoen dollar op de achtste plaats, maakte haar debuut tijdens de jaren tachtig.

De eerste jongere performer is Beyonce Knowles, die met 87 miljoen dollar aan inkomsten op de derde plaats eindigde. In de top tien staan verder Britney Spears met 64 miljoen dollar (vijfde), Jay-Z met 63 miljoen dollar (zesde), Lady Gaga met 62 miljoen dollar (zevende), Kenny Chesney met 50 miljoen dollar (negende) en Black-Eyde Peas en Coldplay met 48 miljoen dollar (tiende). Er wordt opgemerkt dat de acts uit de jaren zeventig en tachtig samen 372 miljoen dollar verdienden. Dat is meer dan de helft van het totaal aan 700 miljoen dollar die de top tien heeft verzameld. Dat heeft volgens Forbes wellicht te maken met de groeiende belangrijkheid van live-optredens, die duurder zijn en een ouder publiek aantrekken dan de goedkopere of gratis digitale muziek.

Er wordt wel opgemerkt dat rock zijn dominantie uit de jaren zeventig en tachtig blijkbaar aan het verliezen is. Slechts vier groepen behoren tot de klassieke rock-categorie (U2, AC/DC, Springsteen en Coldplay). Jay-Z is de enige vertegenwoordiger van het hiphop-genre, terwijl het pop-genre vier vertegenwoordigers telt (Knowles, Spears, Lady Gaga en Madonna). Chesney is de enige vertegenwoordiger van de country-muziek. Black-Eyed Peas is volgens Forbes moeilijk in een categorie onder te brengen. De onderzoekers voegen er aan toe dat er bij de live-muziek ook geen leeftijdskloof blijkt te bestaan, aangezien de performers uit ongeveer alle leeftijdscategorieën afkomstig zijn.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home