Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 31, 2010

Westerse bedrijven terughoudender met Chinese plannen

Vele multinationals worden voorzichtiger met hun vooruitzichten voor de Chinese markt, ondanks de snelle groei van de Chinese economie. Een aantal bedrijven heeft zijn activiteiten of plannen op de Chinese markt inmiddels al gevoelig bijgeschroefd. Eerder dit jaar had Jeff Immelt, chief executive van het industriële conglomeraat General Electric al opgemerkt dat het Chinese regelgevende klimaat voor belangrijke obstakels dreigde te zorgen. Volgens Immelt was het voor buitenlandse bedrijven moeilijker geworden om in China activiteiten te ontplooien. Hij benadrukte daarbij er niet van overtuigd te zijn dat de Chinese regering graag heeft dat buitenlandse bedrijven succesvol zouden zijn.

Niet alleen de Chinese regelgeving, maar ook de stijgende Chinese arbeidskosten hebben vele bedrijven hun strategie doen bijsturen. General Motors besliste de constructie van zijn hybride waterverwarmer van China naar de Amerikaanse staat Kentucky te verhuizen omdat de Chinese arbeidskosten en transportuitgaven te hoog dreigden te worden. Steve Ballmer, chief executive van Microsoft, merkte eerder dit jaar ook op dat piraterij en namaak in China het land minder aantrekkelijk maken voor bedrijven. Hij voegde er aan toe dat India en Indonesië voor het Amerikaanse softwarebedrijf interessanter zijn dan China. Ballmer merkte op dat India weliswaar niet perfect is, maar op het gebied van patent-bescherming veel verder staat dan China.

Ballmer gaf wel toe dat de situatie in China op dat gebied tekenen van beterschap vertoont, nadat Microsoft voor een Chinese rechtbank een patent-geschil won tegen Chinese bedrijven. Jürgen Hambrecht, chief executive van het chemieconcern, heeft op zijn beurt tegenover de Chinese premier Win Jiabao laten verstaan grote bedenkingen te hebben tegen de Chinese eis om waardevolle informatie te delen met binnenlandse bedrijven. Dat komt volgens Hambrecht niet overeen met de westerse ideeën over een partnership. Maar ook de opmars van grote Chinese concurrenten, zoals de zoekmachine Baidu en sportartikelen-fabrikant Li Ning, bij westerse investeerders voor grote bekommernissen zorgt.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home