Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 30, 2010

Virtuele goederen meer waard dan online nieuws

Virtuele goederen zullen in de Verenigde Staten snel meer omzet realiseren dan online nieuws. Dat schrijft de Amerikaanse journalist Erik Sass op de blog The Social Graf van Mediapost.com. Dat doet volgens hem toch een aantal vragen rijzen over de waarden en prioriteiten die in de maatschappij worden gehanteerd. In de Verenigde Staten werd twee jaar geleden 500 miljoen dollar aan virtuele goederen besteed. Dat bedrag stijgt dit jaar tot 1,6 miljard dollar en volgens een aantal ramingen zal over vier jaar de kaap van 5 miljard dollar worden gerond, dankzij onder meer de groeiende populariteit van sociale games zoals Farmville en Mafia Wars en virtuele werelden zoals Second Life.

Online media-abonnementen zouden op dat ogenblik ongeveer 3 miljard dollar genereren, waarvan ongeveer de helft naar de krantenuitgevers zou gaan. "De Amerikaanse kranten hebben uiteraard in het verleden hun problemen gehad rond vooringenomen en geloofwaardigheid, maar toch blijkt het publiek nog altijd de nieuwsverslaggeving te waarderen," merkt Erik Sass op. "Uit cijfers van het onderzoeksbureau Nielsen blijkt dat krantensites tijdens het eerste kwartaal van dit jaar toch nog altijd 71,6 miljoen unieke bezoekers telden. Dat is meer dan één derde van de totale Amerikaanse internetbevolking. Bovendien blijkt 80 procent van alle links uit nieuwe media naar websites van kranten en televisie te gaan."

Sass voegt er aan toe te begrijpen dat virtuele goederen weliswaar denkbeeldig zijn, maar als deel van games en online werelden de consument toch entertainment kunnen bieden. "Maar het stemt toch tot nadenken, temeer daar de krantensector het bijzonder moeilijk heeft," voert hij aan. "Het lijdt geen twijfel dat de inkomsten uit de gedrukte oplages op termijn zullen blijven dalen, terwijl de online reclame-inkomsten blijken te stagneren. In het eerste kwartaal van dit jaar werd volgens Newspaper Association of America nog een groei met 4,3 procent tot 730 miljoen dollar opgetekend. Dat verklaart ook de nieuwe interesse in online betalende content, maar ook die toekomst lijkt niet bijzonder optimistisch."

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home