Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 30, 2010

Chinese consument krijgt andere vleesvoorkeuren

De groeiende vraag naar vlees bij de Chinese consument zal een belangrijke impact hebben op de sector van de vleesverwerking. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau RNCOS. De onderzoekers merken op dat de Chinese vleesverwerking de volgende drie jaar gemiddeld een groei met 33 procent zal kennen. Die groei wordt volgens de onderzoekers verklaard door een stijgend inkomen, gekoppeld met een groeiende belangstelling voor verwerkte gerechten die tijd helpen besparen. Sinds het begin van de eeuw heeft de vleesverwerking in China op acht jaar tijd een groei met 345 procent laten optekenen. Daarmee was de vleessector de snelst groeiende sector binnen de verwerkte voedingsindustrie.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de Chinese consument een andere houding begint aan te nemen tegenover vleesproducten. "Hij blijkt nu ook bereid te zijn om koude vleeswaren te consumeren in plaats van alleen warme vleesgerechten," merken de onderzoekers op. "Dat weerspiegelt een veranderde perceptie over de smaak en de gezondheidsvoordelen van koude vleesgerechten. Dat heeft er al toe geleid dat de grote Chinese vleesverwerkers de productie van koude vleeswaren hebben opgedreven." Er wordt aan toegevoegd dat verwerkte vleesproducten niet alleen meer uitsluitend in de grootste Chinese metropolen beschikbaar zijn, maar ook opduiken in kleinere en regionale steden.

De onderzoekers stellen verder dat binnen de Chinese consumptie ook een aantal andere groeifactoren kunnen worden opgetekend. Er wordt daarbij opgemerkt dat ook de Chinese consument meer aandacht begint te besteden aan dieet en voedselveiligheid. Er wordt aan toegevoegd dat na de verwerkte vleesproducten, melkproducten en kant-en-klare maaltijden de grootste groeimarkten van de sector zullen zijn. Verder wordt opgemerkt dat de wereldwijde economische crisis nagenoeg geen enkele impact heeft gehad op de vleesverwerking in China. Anderzijds blijkt de sector geconfronteerd te worden met een beperkt niveau van technologie en automatisatie, al worden door bedrijven meer gesofisticeerde verpakkingsmachines ingevoerd.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home