Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 30, 2010

Traditionele online reclame past niet bij mobiele wereld

Met de groeiende populariteit van het mobiele internet, meldt zich ook een nieuwe generatie marketing-toepassingen aan die onderhoudender en interactiever zijn dan de vroegere banners of zoekreclame, maar het wordt afwachten hoe het publiek daarop zal reageren. Dat zegt Jim Vranicar, communicatiespecialist bij het bureau Sullivan Higdon & Sink. Opgemerkt wordt dat er een kans bestaat dat het publiek zal leren om deze reclame-taktieken te negeren, zoals dat ook het geval was bij de banners. Anderzijds is het ook mogelijk dat de consument niet zal dulden dat de reclame zijn mobiele activiteiten stoort. Vele consumenten beschouwen de mobiele telefoon immers als een onderdeel van hun persoonlijke fysieke ruimte.

"Tot op dit ogenblik genereren deze grotere, meer indringende mobiele reclames van de volgende generaties hogere doorklik-percentages dan de traditionele mobiele banners," merkt Jim Vranicar op. "Dat heeft te maken met het feit dat deze technologieën nieuw zijn en de adverteerders een groot gedeelte van het scherm opleveren. Na verloop van tijd, wanneer het smartphone-gebruik zijn maximale penetratie bereikt en het publiek gewend is geraakt aan deze grotere mobiele reclames, zal de interactie met dat aanbod wellicht gevoelig afnemen. Marketeer moeten dan ook rekening houden met het gepaste tijdstip en het gepaste ogenblik, de fysieke locatie en de mobiele zoekgeschiedenis van de gebruiker, want anders dreigt de return op deze inspanningen gevoelig te dalen."

Ook George Kang, analist bij Edmunds.com, zegt dat het aanbieden van zinvolle content cruciaal zal blijken te zijn. "Indien adverteerders het traditionele paradigma van de huidige internet-reclame toepassen en mobiele banners enkel bekijken als een manier om het bereik van hun merk te verhogen, zullen ze op protest van de consument stuiten," voert Kang aan. "Adverteerders moeten een functie inbouwen in hun creatieve projecten waarbij marketing-boodschappen worden gekoppeld aan nuttige toepassingen voor de consument. Men moet de aandacht van de consument trekken, maar hem ook een zinvolle toepassing aanbieden vooraleer hij bijvoorbeeld tot een aankoop overgaat."

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home