Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Monday, August 30, 2010

Mond-aan-mond reclame belangrijk voor online retail

Mond-aan-mond reclame is een cruciaal platform om verkeer naar e-commerce te leiden. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het bedrijf eCommera, gespecialiseerd in online retailservices. Uit het onderzoek bleek dat 42,6 procent van de Britse bevolking minstens één keer per week online winkelt. Gemiddeld werd per persoon 71 pond sterling per maand uitgegeven. Daarbij bleek 36 procent van de consumenten zijn uitgaven opgedreven te hebben tegenover vorig jaar, terwijl nog eens 45 procent zijn bestedingen op hetzelfde niveau handhaafde. Er werd aan toegevoegd dat 42 procent van de ondervraagden een bepaalde site negeren wegens een gebrekkig design of een gebrek aan informatie, terwijl 32 procent afgeschrikt werd door een gecompliceerde interface.

Twijfels over de veiligheid van het betaalsysteem weerhield 30 procent van online shoppen, gevolgd door uitgeputte voorraden (26 procent) en moeilijkheden om het bedrijf in kwestie te contacteren (18 procent). De grootste troeven voor online retailers zijn volgens de onderzoekers concurrentiële prijzen (64,2 procent), gevolgd door een betrouwbare besteldienst (31 procent). Uit het onderzoek bleek verder dat 60,4 procent van de ondervraagden van mening is dat in de traditionele winkels betere zaken konden worden gedaan. Daarentegen noemt 51 procent de online winkels bijzonder gebruiksvriendelijk, terwijl 39 procent van mening is dat het online aanbod breder is dan bij traditionele winkels.

Een aanbeveling van vrienden en familie blijkt voor 71 procent van de ondervraagden een reden te zijn om een bestelling te plaatsen bij een bepaalde online retailer. Verder volgen zoekmachines (35 procent), reclame in media zoals televisie, radio, kranten en magazines (21 procent) en online reclame (13 procent). De onderzoekers merkten ook op dat 46 procent van de ondervraagden een online platform van een bekende fysieke retailer pleegt te bezoeken. Ook blijkt dat 63 procent van de ondervraagden op verschillende websites informatie heeft gezocht vooraleer een online bestelling te plaatsen. Ook zegt 29 procent een aankoop gedaan te hebben in een fysieke winkel nadat eerst online research werd verricht.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home