Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 23, 2010

Consument gelooft in kwaliteit huismerken

De helft van de Amerikaanse consumenten is ervan overtuigd dat bij huishoudproducten de kwaliteit van huismerken gelijk is aan het niveau van de nationale merken. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent AlixPartners. Vooral op het gebied van reinigingsproducten zouden de consumenten weinig verschillen ervaren. Uit het onderzoek blijkt verder dat 70 procent van de Amerikaanse consumenten bij de aankoop van huishoudproducten zich alleen richt op de prijs, terwijl 50 procent zegt zijn totale uitgaven te willen beperken. Bij reinigingsproducten geeft 72 procent van de consumenten aan alleen met de prijs rekening te houden, gevolgd door papierwaren (70 procent) en keukenproducten (65 procent).

De onderzoekers voegen er aan toe dat bijna 65 procent van de consument de besparingen onderschat die door huismerken worden aangeboden tegenover producten van grote concurrenten zoals Reckitt Benckiser en Procter & Gamble. Opgemerkt wordt dat de verkoop van huismerken de volgende vier jaar met 40 procent zal groeien. Huismerken zouden daardoor een marktaandeel van 24,1 procent opbouwen. Vooral de divisie Great Value van de supermarktketen Wal-Mart zal volgens de onderzoekers de volgende jaren mogelijk een grote groei kennen en over vier jaar een waarde hebben van ongeveer 20 miljard dollar.

De onderzoekers voegen er aan toe dat alle producenten van huishoudelijke producten geconfronteerd worden met de gevolgen van de economische crisis en de uitholling van hun merkwaarde. Kleinere aanbieders hebben daarbij volgens AlixPartners echter mogelijk het voordeel dat ze sneller kunnen reageren op wijzigende situaties dan de grotere concerns. "Indien ze deze voordelen kunnen gebruiken om de kostenstructuur onder controle te houden en tegelijkertijd een sterke groeistrategie ontwikkelen, maken deze kleinere bedrijven een kans om tegen de grotere concerns op te tornen," merken de onderzoekers op.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home