Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, September 22, 2010

Russian Railways legt verbinding in tussen Moskou en Nice

De Russische spoorwegmaatschappij Russian Railways start met een regelmatige treinverbinding tussen Moskou en de Franse badstad Nice, die bijzonder populair is bij de Russische jetset. Daarmee wordt aangeknoopt met een historische traditie. Ook in het tsaristische Rusland was er al een treinverbinding tussen de Russische hoofdstad en de Franse badstad, maar de dienst werd bijna honderd jaar geleden stopgezet. De nieuwe verbinding loopt van Moskou over Smolensk, Minsk, Warschau, Wenen, Milaan en Genua naar Nice. De Russische hoofdstad heeft inmiddels al geregelde treinverbindingen met de buitenlandse bestemmingen Berlijn, Boedapest, Helsinki, Peking en Ulan Bator.

De trein rijdt één keer per week en vertrekt op dinsdag vanuit het Belorussky Station in Moskou, om vijftig uur later in Nice te arriveren. De trein zou een gemiddelde snelheid van ongeveer 75 kilometer per uur halen. Een woordvoerder van Russian Railways zegt niet echt tevreden te zijn met die snelheid, maar voegt er aan toe zich neergelegd te hebben bij de voorstellen die door de Europese spoorwegmaatschappijen naar voor werden geschoven. De Russische maatschappij hoopt echter dat de snelheid in de toekomst gevoelig opgedreven zou kunnen worden, aangezien de trein snelheden tot 200 kilometer kan halen.

Op zondagnamiddag vertrekt de trein vanuit Nice terug naar Moskou, waar hij op dinsdagavond zou toekomen. De trein telt twaalf wagons, waaronder één restauratie-voertuig. Het goedkoopste ticket kost 306 euro. Het duurste aanbod kost 1.200 euro, maar daarvoor krijgt de reiziger wel een groter bed, een afzonderlijk douche en een toilet aangeboden. Russian Railways realiseerde het voorbije jaar een nettowinst van 152,2 miljard roebel. Dat komt overeen met een bedrag van 4,9 miljard dollar. Dat is bijna het dubbele van de winst die het jaar voordien werd gerealiseerd. De omzet daalde met 4 procent tot 1,15 triljoen roebel. Bij het passagiersvervoer werd een omzetgroei met 3 procent tot 166,6 miljard roebel opgetekend. Het cargovervoer daalde met 6 procent tot 833,3 miljard roebel.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home