Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, September 21, 2010

Magazines verliezen ook rijkere lezerscategorie

De rijkere bevolkingscategorieën lezen minder consumentenmagazines en spenderen meer tijd op het internet. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van het bureau Ipsos Mendelsohn. Er wordt wel aan toegevoegd dat in deze bevolkingscategorie, met een jaarinkomen van minstens 100.000 dollar, e-readers en tablet-computers steeds populairder worden. Deze apparaten worden door de uitgevers bestempeld als nieuwe platformen om de oplages en advertentie-inkomsten op te drijven. Ipsos Mendelsohn telt in de Verenigde Staten ongeveer 44 miljoen rijkere inwoners. Deze groep vertegenwoordigt ongeveer 60 procent van het totale Amerikaanse gezinsinkomen en ongeveer 70 procent van de totale nettowaarde.

"Uit het onderzoek blijkt dat de rijkere Amerikaanse bevolkingscategorie nog gemiddeld 5,9 magazine-titels leest per jaar," aldus het magazine Media Daily News. "Dat is een daling met 16 procent tegenover vorig jaar. Er wordt aan toegevoegd dat deze groep jaarlijks nog 13,3 exemplaren leest. Vorig jaar werden nog 15,8 exemplaren ingekeken. De onderzoekers voegen er aan toe dat andere media een groei kennen of tenminste stand houden. Bij televisie werd een status-quo op gemiddeld 17,6 uur per week opgetekend, terwijl bij het internet een toename met 12 procent tot 25,3 uur per week werd opgetekend." Er wordt echter aan toegevoegd dat nagenoeg 3 miljoen rijkere Amerikanen een tablet-computer of e-reader bezitten.

Dat vertegenwoordigt ongeveer 1 procent van de totale Amerikaanse populatie. De onderzoekers merken op dat dit percentage in de toekomst wellicht nog gevoelig zal toenemen. Daarbij wordt erop gewezen dat nog eens ongeveer 3 miljoen rijkere Amerikanen zegt het volgende jaar van plan te zijn om een tablet-computer of een e-reader te kopen. De onderzoekers stellen verder dat de jongere groep van deze bevolkingscategorie wel meer open staat voor magazine-reclame. In de leeftijdsgroep tussen achttien en vierendertig jaar is men 9 procent meer geneigd om magazine-reclame interessant te vinden dan in de oudere leeftijdscategorieën. Bij internetreclame bedraagt dat verschil echter 28 procent en bij bioscoopreclame 47 procent.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home