Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, September 21, 2010

Online privacy-bescherming marketeers blijven onvoldoende

Indien marketeers de consument geen betere online privacy-bescherming aanbieden, lopen ze het risico strengere regels opgelegd te krijgen. Dat heeft Neelie Kroes, Europees Commissaris voor de digitale agenda, gezegd tijdens de Europees seminarie over de voordelen van online reclame voor de consument. De Europees Commissaris merkte daarbij op dat de consument een gebruiksvriendelijke manier moet aangeboden krijgen om met online tracking-software om te gaan. De Europese Commissie schroefde vorig jaar zijn richtlijn rond privacy en elektronische communicatie bij, waarbij ook aandacht werd besteed aan de regels voor de online privacy van de consument.

De Europese directieve moet tegen het midden van volgend jaar door de lidstaten van de Europese Unie worden geïmplementeerd. Neelie Kroes zei verheugd te zijn dat alle industriële sectoren bereid blijken om samen met de Europese Commissie te werken aan een regime van zelfregulatie dat binnen de Europese regelgeving past. De Europees Commissaris voegde er wel aan toe dat de huidige voorstellen nog altijd achterblijven tegenover de doelstellingen die werden vooropgesteld. Neelie Kroes wees erop dat er nog slechts weinig tijd overblijft om een systeem van zelfregulatie uit te werken en er dus bijzonder snel zal moeten gehandeld worden. Het alternatief is volgens haar een ingrijpen van de overheid.

De Europees Commissaris gaf wel toe dat er een oplossing moet worden gevonden die geen negatieve impact heeft op de beleving van de consument. Op dit ogenblik wordt het reclame-beleid van vele bedrijven weergegeven op divisies van de websites die door de meeste internetgebruikers niet worden gelezen. Een verplichte pop-up bij een eerste bezoek zou een alternatief kunnen zijn, maar Neelie Kroes gaf aan geen voorstander te zijn van dergelijke drastische ingrepen. Anderzijds is het volgens haar niet voldoende om die informatie echter heel diep weg te stoppen in de website van de adverteerder. Er moet volgens haar een gulden middenweg worden gevonden.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home