Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, September 21, 2010

Thee één van de best presterende drankensectoren

De theemarkt was het voorbije jaar één van de best presterende sectoren van de drankenindustrie. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Euromonitor. Daarbij wordt opgemerkt dat de omzet van de theesector het voorbije jaar wel onder grotere druk heeft gestaan tegenover de jaren voordien, maar in vele regio's een verdere bloei heeft laten optekenen. De onderzoekers wijzen daarbij onder meer op de sterke groei in Oost-Europa. Daar werd de voorbije periode een gemiddelde groei van 15,1 procent per jaar opgetekend. De Oost-Europese theemarkt had vorig jaar een waarde van bijna 4,01 miljard euro, tegenover 1,9 miljard euro vijf jaar voordien.

In West-Europa verloopt de groei daarentegen aan een laag tempo. Daar werd de voorbije periode een groei met 2 procent per jaar opgetekend. De West-Europese theemarkt had vorig jaar een waarde van 4,02 miljard euro en zal volgens de onderzoekers de volgende jaren door Oost-Europa worden voorbij gestoken. De bescheiden groei in West-Europa en een aantal andere ontwikkelde markten moet volgens Euromonitor wellicht verklaard worden door een gebrek aan innovatie, waardoor thee met een concurrentieel nadeel wordt geconfronteerd. Er zijn volgens Euromonitor echter wel een aantal uitzondering, zoals Asia-Pacific, waar thee zijn leiderspositie op de drankenmarkt heeft weten te behouden, onder meer dankzij de groeiende populariteit van groene thee en instant thee.

Euromonitor merkt wel op dat de marktgroei de volgende vijf jaar wellicht trager zal lopen dan tijdens de voorbije vijf jaar. De voorbije jaar werd wereldwijd een groei van 14,6 miljard euro tot 19,7 miljard euro opgetekend. Over vier jaar zou die markt verder zijn gestegen tot 22,1 miljard euro. De onderzoekers voegen er aan toe dat die groei vooral zal gedragen worden door de premium-markt, gezondheid en wellness. Daarbij wordt opgemerkt dat in verzadigde markten zoals India, China en Indonesië - waar de prijzen op dit ogenblik relatief laag liggen - door duurdere merken een groei zal kunnen gerealiseerd worden.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home