Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, September 21, 2010

Sponsors keren terug naar Super Bowl

Grote adverteerders zoals General Motors en PepsiCo bereiden zich voor om opnieuw reclamespots te maken voor de Super Bowl, nadat ze dit jaar een rustpauze hadden ingelast. De Super Bowl, het grootste football-evenement in de Verenigde Staten, vormt ook het hoogtepunt van het Amerikaanse reclamejaar. Het magazine Advertising Age voert aan dat er opnieuw meer vraag is naar reclame-ruimte voor het evenement, dat in februari volgend jaar zijn volgende editie kent. De beschikbare ruimte zou op dit ogenblik al voor meer dan 90 procent zijn verkocht. Reclamespots voor dertig seconden werden verkocht voor prijzen tot 3 miljoen dollar.

"De beschikbare reclameruimte voor de volgende editie van de Super Bowl wordt sneller verkocht dan de voorbije twee jaar," merkt Advertising Age op. "Dat betekent dat de Amerikaanse adverteerders na de economische crisis opnieuw meer beginnen te besteden." Bij het publiek heerst er volgens David Schwab, vice-president bij het sportmarketingbureau Octagon, opnieuw een positiever gevoel over sport en entertainment-sponsoring. Het bereik van de Super Bowl en de bijkomende publiciteit en aandacht in sociale media is volgens Schwab dan ook met niets in de reclamemarkt te vergelijken. Er wordt aan toegevoegd dat live-televisiesport en vooral de Super Bowl door de veranderende mediagewoontes van de consument voor adverteerders steeds aantrekkelijker worden.

General Motors, dat vorig jaar door een faillissements-procedure ging en door de Amerikaanse overheid werd overgenomen, is twee jaar weggebleven uit de Super Bowl. Ook PepsiCo bleef vorig jaar afwezig omdat er gekozen werd om reclame-budgetten te besteden aan het Refresh-project, dat vooral rond sociale media draaide. De prijzen voor een reclamespot vielen vorig jaar ook terug tot bedragen tussen 2,5 miljoen dollar en 2,8 miljoen dollar. Een dergelijke daling werd slechts één keer voordien in de geschiedenis van de Super Bowl opgetekend. Met een bedrag van 3 miljoen dollar per reclamespot wordt nu echter teruggekeerd naar het niveau van twee jaar geleden.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home