Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, September 23, 2010

Nieuwsoverzicht

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair wil voortaan ook op grotere Europese luchthavens vliegen. Dat heeft Michael O’Leary, topman van Ryanair, gezegd. De vertragende groei zet Ryanair, de grootste lagekostenmaatschappij van Europa, aan tot een wijziging van zijn strategie om enkel op goedkopere luchthavens te mikken. Vliegen op grotere luchthavens zorgt voor stijgende kosten, maar ook voor meer opbrengsten, dankzij een grotere ticketverkoop in de sector van de zakenreizen. Door de recessie zijn de grote luchthavens volgens O'Leary ook sneller bereid om met Ryanair rond de tafel te gaan zitten. Tot nu toe vliegt Ryanair op goedkopere luchthavens, maar minder dicht bij het stadscentrum van hun bestemming. In de nieuwe plannen van Ryanair zijn Heathrow in Londen, Charles de Gaulle in Parijs en Frankfurt International Airport wel uitgesloten.


Lawrence Summers, de economische topadviseur van de Amerikaanse president Barack Obama, stapt eind dit jaar op. Summers keert terug naar de Harvard University. Hij wordt beschouwd als de architect van het financieel-economische beleid van Obama. Summers zat achter de belangrijkste crisismaatregelen, zoals de eerste stimulanswetgeving van 787 miljard dollar en de wet om de financiële branche te reguleren. Barack Obama wordt geconfronteerd met een echte leegloop van economische adviseurs. De voorbije zomer vertrok onder meer Peter Orszag,directeur van het budgetbureau van het Witte Huis. Ook Christina Romer, voorzitter van de raad van economische adviseurs van het Witte Huis, stapte op. Van het oorspronkelijke team van economische topadviseurs blijft alleen nog minister van financiën Timothy Geithner over.


De Europese Commissie heeft voorgesteld om suikeradditieven te weren uit vruchtensappen. De maatregel kadert in het streven naar gezondere voeding. De voorbije jaren is in Europa regelmatig de alarmbel geluid over toenemende zwaarlijvigheid en bijhorende gezondheidsproblemen. Na maatregelen om de zoutconcentratie in voedingsproducten te beperken en de consumptie van groenten en fruit te stimuleren, streeft de Europese Commissie nu naar een quasi totaalverbod op suikeradditieven in vruchtensappen. In het voorstel, dat door de lidstaten en het Europees Parlement moet goedgekeurd worden, is wel een uitzondering voorzien voor nectar, een drank die traditioneel veel suiker bevat. Die producten moeten echter wel een duidelijk label over de toevoeging van suiker meekrijgen. Daarnaast wil de Europese Commissie de tomaat nu ook op Europees vlak laten erkennen als een fruitsoort die gebruikt kan worden voor de productie van vruchtensapjes.


De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa krijgt eind dit jaar de vijftigjarige Christoph Franz als nieuwe topman. Dat heeft de raad van toezicht van de maatschappij beslist. Franz volgt eind dit jaar de drieënzestigjarige Oostenrijker Wolfgang Mayrhuber op. Franz maakte naam als saneerder bij de Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swiss, die intussen is uitgegroeid tot de meest rendabele dochter van de hele Lufthansa-groep. Voordien werkte hij bij Deutsche Bahn. Sinds juni vorig jaar staat hij in voor de passagiersdivisie van de Lufthansa-groep. Het contract van Mayrhuber loopt eind dit jaar af. Hij zal binnen de raad van bestuur niet worden vervangen. Lufthansa is één van de grootste luchtvaartmaatschappijen van Europa. Het bedrijf leed vorig jaar, als gevolg van de recessie, een nettoverlies van 112 miljoen euro. Mayrhuber stond zeven jaar aan het hoofd van Lufthansa.


Het Nederlandse chemieconcern DSM wil de volgende jaren een belangrijke groei realiseren op de opkomende markten. Het bedrijf wil over vijf jaar 50 procent van zijn totale omzet uit de belangrijkste groeimarkten halen. Op dit ogenblik leveren die markten 32 procent van de omzet van het Nederlandse concern. DSM zegt te verwachten dat de volgende vijf jaar 70 procent van de totale groei uit die groeimarkten zal komen. Het doel voor de omzet in China wordt verdubbeld naar 3 miljard dollar per jaar. Om dit te bereiken wil DSM investeringen doen van 1 miljard dollar. Om zijn regionale activiteiten verder te versterken gaat het concern de hoofdkantoren van verscheidene onderdelen verplaatsen naar Azië. Verder streeft DSM naar een autonome omzetgroei van 5 procent tot 7 procent, aangevuld door overnames en partnerschappen.


De Nederlandse maatschappij ProRail mag de salarissen van zijn topmanagement niet verhogen. Dat heeft Camiel Eurlings, Nederlands minister van verkeer en waterstaat, gezegd. Drie van de vier huidige directieleden van de spoorbeheerder verdienen minder dan de zogeheten Balkenende-norm van 188.000 euro. Het bedrijf vindt het naar eigen zeggen echter passend om voor toekomstige benoemingen van die norm af kunnen te wijken. De Nederlandse minister liet een adviesbureau uitzoeken of het noodzakelijk is dat directeuren bij ProRail meer kunnen verdienen dan 188.000 euro. Maar het bureau concludeerde dat ProRail verkeerde argumenten hanteert voor hogere salarissen. De spoorbeheerder zou zichzelf met verkeerde bedrijven vergelijken en zijn internationale karakter verkeerd inschatten. Voor de huidige directeuren heeft dit verder geen gevolgen, want zij hoeven geen salaris in te leveren.


Het Amerikaanse Congres stemt over maatregelen om de Verenigde Staten te beschermen tegen de Chinese ondergewaardeerde munt. Dat heeft Nancy Pelosi, voorzitter van het Amerikaanse Congres, gemeld. Het is volgens haar voor het Amerikaans Congres tijd om wetten aan te nemen die de regering een handvat geven voor onderhandelingen met China, zodat Amerikaanse bedrijven en werknemers gelijkere omstandigheden zouden krijgen voor de wereldhandel. De zogeheten China Currency Bill moet leiden tot importheffingen op Chinese artikelen, zolang China de koers van de munt niet aanpast. Volgens de Verenigde Staten houdt China zijn munt opzettelijk ondergewaardeerd, waardoor de export wordt gestimuleerd. De toevloed aan Chinese artikelen zorgt voor irritaties in de Verenigde Staten, waar de werkloosheid bijna 10 procent bedraagt.


Het Duitse concern WMF heeft het Nederlandse bedrijf Princess, producent van huishoudelijke apparaten, volledig overgenomen. WMF nam in november vorig jaar al een meerderheidsbelang in Princess van 51 procent. De aankoop van het volledige aandelenpakket van de Princess Holding past in de voortzetting van de strategie van de Duitse groep op het gebied van kleine huishoudelijke apparatuur. Princess is bekend van artikelen als koffiezetapparaten, gourmetapparaten, stofzuigers, strijkijzers en broodroosters. Het bedrijf verkoopt de apparatuur in meer dan vijfenzeventig landen. Aad Ouborg, oprichter en eigenaar van de Princess Holding, zal met de verkoop van de aandelen ook de dagelijkse leiding van het bedrijf overdragen. Ouborg zet de andere activiteiten van de Ouborg Group - Princess Entertainment Group, Princess Sports Group, Princess Hotels en Ouborg Vastgoed - wel verder.


Het Duitse luchtvaartconcern Lufthansa Group heeft veertig vliegtuigen besteld bij de Europese vliegtuigconstructeur Airbus. Met het order is een bedrag gemoeid van 3,2 miljard euro. Drieëntwintig vliegtuigen zijn bestemd voor Lufthansa zelf. De rest wordt verdeeld over dochtermaatschappijen Swiss en Germanwings. De vloot van Lufthansa telt inmiddels 410 Airbus-toestellen. Daarmee is de Duitse maatschappij de grootste klant van Airbus. De Duitse luchtvaartmaatschappij heeft verder bij de Britse motorenbouwer Rolls-Royce een order van 560 miljoen pond sterling geplaatst. Het order omvat Trent-motoren voor acht Airbus-toestellen van dochtermaatschappij Swiss. Het contract voorziet ook in het motoronderhoud de volgende twee jaar. Nico Buchholz, vice-president vlootmanagement bij Lufhansa, zegt dat het concern goede ervaringen heeft met de Trent-motoren.


De Britse zakenman Richard Branson heeft de keten Virgin Hotels gelanceerd. De keten kreeg een startkapitaal van 500 miljoen euro mee om hotels op te kopen. Branson wil zich daarbij richten op viersterrenhotels in Amerikaanse steden. Er wordt gekeken naar hotels met honderdveertig tot vijfhonderd kamers. De eerste vestiging zal naar verwachting binnen twaalf tot achtien maanden openen. Over een periode van zeven jaar zou dat moeten uitgroeien naar vijfentwintig hotels. De groep zegt zich met zijn hotels te richten op mensen met hogere inkomens, een hoge opleiding en behorend tot de creatieve klasse. Virgin schermt daarbij met zijn ervaring in de reiswereld, onder meer met de luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic. Het bedrijf verwacht klanten van andere bedrijfsonderdelen door te kunnen leiden naar Virgin Hotels.


Michael Geoghegan, gedelegeerd bestuurder van de Britse grootbank HSBC Holdings, dreigt op te stappen. Geoghegan zou er zich niet bij kunnen neerleggen dat de raad van bestuur van de bank hem niet meteen tot opvolger heeft verkozen van voorzitter Stephen Green, die eind dit jaar vertrekt om minister van handel te worden in de regering van de Britse premier David Cameron. De traditie wil dat bij HSBC Holdings de gedelegeerd bestuurder van de groep de voorzittersfunctie op zich neemt. Maar dit keer krijgt Geoghegan concurrentie van John Thornton, een voormalige topbankier bij Goldman Sachs. Ook Douglas Flint, financieel directeur van HSBC Holdings. Geoghegan kreeg vorig jaar van de Britse Financial Services Authority de toestemming om als chief executive vanuit Hongkong te werken, maar daarbij werd als voorwaarde gesteld dat de voorzitter op het Londense hoofdkwartier van de groep bleef.


Chili wordt het eerste Latijns-Amerikaanse land waar het Duitse automerk Opel gelanceerd wordt. Volgend jaar wordt er met ondersteuning van GM Chili de verkoop opgestart. Opel werkt momenteel aan de introductie van zijn wagens in groeimarkten. Eerder werd al een overeenkomst ondertekend met Shlomo Group om voertuigen uit te voeren naar Israël. De groeimarkten en de lancering van nieuwe modellen zoals het kleine model Junior moet Opel in staat stellen zijn verkoop de volgende jaren gevoelig op te drijven. Dit jaar wil Opel tot 1,2 miljoen wagens verkopen. Over drie jaar kan dat oplopen tot 1,7 miljoen exemplaren en tegen het midden van het decennium zouden wereldwijd ongeveer 2 miljoen exemplaren moeten worden verkocht. Opel is momenteel amper aanwezig buiten Europa. Het Duitse merk kan daardoor niet profiteren van de stijgende verkoop in landen als China. Plannen voor een introductie in de Verenigde Staten zijn er echter niet.


Het Duitse autoconcern Daimler wil Iveco, de industriële tak van de Italiaanse autobouwer Fiat, overnemen. Iveco wordt in januari volgend jaar naar de beurs wordt gebracht. Daimler zou volgens een aantal berichten de voorbije zomer 9 miljard euro hebben geboden voor Iveco, maar Fiat zou minstens 10,5 miljard euro eisen voor zijn industriële divisie. Daarop zouden de onderhandelingen zijn afgebroken. Daimler ontkent de gesprekken. De deal werd daarom afgeblazen, meldde de krant la Repubblica. Daimler ontkent de gesprekken. Fiat wil zijn autodivisie loskoppelen van de industriële tak, die trucks en zware industriële machines bouwt. Naast de vrachtwagendivisie Iveco, omvat de industriële tak ook motorenbouwer Fiat Powertrain International en tractorenproducent CNH Global. Verwacht wordt dat een beursgang de divisie 12 miljard euro zou opleveren.


De raad van bestuur van het Duitse reisconcern TUI heeft een herfinancieringspakket goedgekeurd voor zijn scheepvaartdochter Hapag-Lloyd, de vijfde grootste containerrederij van de wereld. Een herstructurering zou uiteindelijk moeten uitmonden in de afsplitsing van de Duitse rederij. Eerdere plannen van TUI om Hapag-Lloyd te verkopen aan het Albert Ballin-consortium, met onder meer de Duitse ondernemer Klaus-Michael Kuehne en de stad Hamburg, mislukten als gevolg van de financiële crisis. Het reisconcern heeft een belang van 43 procent in Hapag-Lloyd. In het herstructureringsplan is voorzien dat de staatsgarantie van 1,2 miljard euro zal worden opgeheven. De schuldeisers zouden verder worden afbetaald. Analisten gaan ervan uit dat Hapag-Lloyd zo snel mogelijk naar de beurs zal worden gebracht. Het Albert Ballin-consortium heeft een optie op de nieuwe aandelen tot eind september volgend jaar.


Het Duitse conglomeraat Siemens belooft zijn 128.000 werknemers in Duitsland dat gedurende minstens drie jaar geen naakte ontslagen zullen vallen en dat er geen delokalisaties zullen plaatsvinden. Dat blijkt uit de communiqués die het bedrijf en de vakbond IG Metall hebben gepubliceerd na aanleiding van de onderhandelingen over een verlening van een arbeidsovereenkomst die twee jaar geleden werd afgeslopen en dit jaar afloopt. Siemens kondigt in het nieuwe akkoord aan dat het met de ondernemingsraad tot een akkoord voor onbepaalde duur over toekomstige herstructureringen in Duitsland gekomen is. Het akkoord zou wel na een periode van drie jaar heronderhandelbaar zijn. Tijdens de crisis kon Siemens werkzekerheid garanderen door een beroep te doen op gedeeltelijke werkloosheid, die mee gefinancierd werd door de overheid. Bij Siemens werken wereldwijd ongeveer 400.000 mensen.


Meer Nieuws

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home