Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 19, 2010

Verkeersveiligheid digitale billboards bevestigd

Digitale billboards veroorzaken geen verkeersongevallen. Dat is de conclusie van een nieuw rapport van de Outdoor Advertising Association of America en het bureau Tantala Associates. Daarmee wil de sector reageren op critici die stellen dat digitale billboards de verkeersveiligheid in gevaar kunnen brengen. Tantala Associates stelt dat er uit documentatie over verkeersongevallen over een periode van acht jaar in een gebied in de Amerikaanse staat Pennsylvania geen oorzakelijk verband kan worden gelegd met de visuele blootstelling aan digitale billboards. Het bureau voegt er aan toe dat ook eerdere onderzoeken in andere Amerikaanse staten geen oorzakelijk verband kon worden vastgesteld.

"Op een bepaald ogenblik begint het bewijs wel overweldigend te worden," merkt Nancy Fletcher, chief executive van de Outdoor Advertising Association of America, op. "De resultaten van het recente onderzoek komt over de hele lijn overeen met vorige studies. Telkens kon men tot de conclusie komen dat digitale billboards veilig zijn." Er wordt ook verwezen naar een onderzoek van het Center for Automotive Safety Research aan het Transportation Institute van Virginia Tech, waaruit bleek dat digitale signalen geen substantiƫle veranderingen veroorzaakten in het gedrag van de autobestuurder. Ondanks die resultaten zijn er in de Verenigde Staten een aantal steden - zoals Denver, Los Angeles en St. Louis - die het gebruik van digitale billboards verbieden of beperken.

"Digitale billboards zijn voor reclamebedrijven bijzonder aantrekkelijk," merkt het magazine Mediaweek op. "Het medium brengt per locatie immers meer reclame-inkomsten op dan de traditionele billboards." Volgens de Outdoor Advertising Association of America zijn er op dit ogenblik in de Verenigde Staten ongeveer tweeduizend digitale billboards in gebruik. Het medium leidt tot controverses tussen voorstanders en critici. Voorstanders zeggen dat digitale billboards minder slordig zijn, gebruiksvriendelijker zijn en buitenreclame ook betaalbaar maken voor kleinere bedrijven. Tegenstanders wijzen niet alleen op de mogelijke risico's voor de verkeersveiligheid, maar ook op het hoge energieverbruik.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home