Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 18, 2010

Reclame in sociale media met één vijfde gestegen

Dit jaar zullen Amerikaanse investeerders 1,7 miljard dollar investeren in reclame op sociale netwerken. Dat is een stijging met 20 procent tegenover vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau eMarketer. Daarmee krijgen sociale netwerken een aandeel van 6,7 procent van alle online reclame-investeringen. Voor volgend jaar wordt een verdere groei met 24 procent in het vooruitzicht gesteld. De groei wordt toegewezen aan het economisch herstel en de groeiende relevantie die sociale media bij marketeers krijgen. In december had eMarketer voor dit jaar nog een stijging tot 1,3 miljard dollar in het vooruitzicht gesteld.

"De onderzoekers stellen hun vooruitzichten naar boven bijgesteld te hebben omwille van de sterke prestatie van de online reclame in het algemeen en Facebook in het bijzonder," merkt het online magazine VentureBeat.com op. "De groei van de sector maakt duidelijk waarom Google, absoluut marktleider in online reclame, de dreiging van sociale netwerken eindelijk ernstig begint te nemen en Facebook zijn inkomsten probeert af te schermen." Facebook vertegenwoordigt meer dan de helft van de reclame-investeringen in sociale netwerken. Mark Zuckerberg, topman van Facebook, merkt in juni al op dat inkomsten van 1 miljard dollar tot 1,1 miljard dollar voor dit jaar geen utopie meer waren.

"Ondanks alle hype in de marketing-wereld, blijft de bijdrage van de microbloggingsite Twitter dit jaar relatief beperkt," aldus nog VentureBeat.com. "Verwacht mag echter worden dat de microbloggingsite volgend jaar met zijn nieuw aanbod een duidelijke groei zal optekenen, onder meer dankzij de implementering van een model om de efficiëntie van reclames te meten." De onderzoekers voegen er aan toe dat het stijgende succes van sociale netwerken geen verrassing mag zijn voor wie de sector heeft gevolgd. Er wordt daarbij opgemerkt dat marketeers weliswaar vaak traag zijn in het aangrijpen van nieuwe opportuniteiten, maar uiteindelijk het publiek naar de nieuwe media volgen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home