Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 17, 2010

Consument enthousiast voor interactieve periodieken

Digitale kranten en magazines zullen over vier jaar in de Verenigde Staten 3 miljard dollar inkomsten realiseren. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Oliver Wyman in opdracht van Next Issue Media, de sectororganisatie van digitale uitgevers. Nadat de kannibalisering van een aantal gedrukte versies wordt ingecalculeerd, zou een bedrag van 1,3 miljard dollar inkomsten overblijven. In de berekening is alleen rekening gehouden met de inkomsten uit abonnementen. EĆ©nmalige lezers en reclame werden niet meegeteld. Opmerkelijk is wel dat een belangrijk gedeelte van de respondenten van mening is dat de gedrukte en interactieve formaten complementair zijn.

"Het landschap voor digitale publicaties kent een bijzonder snelle evolutie," merkt Martin Kon, onderzoeker bij Oliver Wyman, op tegenover het online magazine WebProNews. "Uit het onderzoek is gebleken dat de consument bijzonder enthousiast is voor interactieve periodieken die extra elementen, personalisering, multimediale content en een geoptimaliseerde layout en navigatie aanbieden." Opgemerkt wordt dat de beschikbaarheid van interactieve edities op het ogenblik van een abonnementsverlenging, aan het prijsniveau van de huidige gedrukte edities, de inschrijving met 9 procent opdrijft. Op dit ogenblik wordt 55 procent van de abonnementen vernieuwd, maar dat zou worden opgedreven tot 64 procent.

Uit het onderzoek blijkt dat bij 30 procent van de abonnementsverlengingen gekozen wordt voor een gebundeld aanbod van gedrukte en interactieve edities, tegen een extra prijs van 33 procent tegenover de afzonderlijke versies. Er wordt aan toegevoegd dat het interactieve format met aanbevelings-machines en browsing-mogelijkheden ook vaak leidt tot cross-verkopen. Daarbij wordt opgemerkt dat 17 procent van de bestaande abonnees extra aankopen doet. Verder wordt opgemerkt dat automatische verlengingen het afhaken van abonnees in belangrijke mate herleidt. Op dit ogenblik haakt 45 procent van de abonnees af, maar dat zou herleid worden tot 25 procent.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home