Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, August 17, 2010

Samsung Chinees kampioen online mond-aan-mond reclame

Samsung, Sony en Nokia zijn de technologie-merken die op dit ogenblik in China de grootste online mond-aan-mond reclame kennen. Dat blijkt uit een onderzoek van de bureaus Edelman en Brandtology. De onderzoekers merken op dat producten van deze merken tijdens het tweede kwartaal om de vijftien seconden ergens op het Chinese internet werden vermeld. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg dat interval tweeënveertig seconden. Die toename is volgens de onderzoekers in belangrijke mate te wijten aan de vele online marketing-campagnes die werden gevoerd ter gelegenheid van het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika.

Uit het onderzoek wordt opgemerkt dat Samsung het meest werd vernoemd. Het aantal vermeldingen steeg met 332 procent tegenover het eerste kwartaal van dit jaar, toen het merk op een zevende plaats stond genoteerd. Samsung werkte rond het wereldkampioenschap samen met populaire portals zoals Sina, Sohu en Tom.com met sociale reclames en online wedstrijden. Sony, een officiële sponsor van het wereldkampioenschap, liet een stijging met 261 procent optekenen tegenover het eerste kwartaal. Nokia volgde op een derde plaats. Het aantal vermelding rond het Finse mobiele telefoniebedrijf steeg met 167 procent. De top vijf werd rond gemaakt door het informaticabedrijf AMD en het fotografie-concern Cannon.

Google, dat zijn aanwezigheid in China heeft teruggeschroefd, zag het aantal vermeldingen met 39 procent stijgen, maar zakte daardoor van de eerste naar de zesde plaats. Daarmee bleef Google nog net zijn concurrent Microsoft, die een stijging met 146 procent liet optekenen, voor. De top tien word afgerond met computer-fabrikant Asus, mobiele netwerk-provider China Telecom en chipproducent Intel. Het rapport toont volgens de onderzoekers aan dat het bedrijfsleven steeds meer belang hecht aan digitale kanalen, vooral als een platform om mond-aan-mond te stimuleren. Daarbij wordt opgemerkt dat 56 procent van de onderzochte merken gebruik hebben gemaakt van Sina Weibo, een platform dat vergeleken kan worden met de microbloggingsite Twitter.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home