Sociale media moeten grotere rol krijgen bij incidenten
Het publiek maakt bij noodgevallen veelvuldig gebruik van sociale media en de overheid zou ervoor moeten zorgen dat op die communicatie wordt ingespeeld. Dat is de conclusie van een rapport van het Amerikaanse Rode Kruis. Uit het onderzoek blijkt dat iets meer dan de helft van de ondervraagden op zijn sociale media-account melding zou maken van overstroomde wegen of gebroken elektriciteitsleidingen. Iets minder dan de helft zou melding maken van een verkeersongeval of een grote verkeersopstopping. Sociale media worden echter vaker achteraf gebruikt om eigen getuigenissen te publiceren over de incidenten.
Drie op vier ondervraagden zegt over zijn ervaringen gepubliceerd te hebben op Facebook, terwijl 22 procent daarbij een blogbericht heeft geplaatst of een melding op de microbloggingsite Twitter heeft geplaatst. "Bovendien rekenen de respondenten vooral op de traditionele media, met in de eerste plaats televisie en lokale radio, om hen op de hoogte te brengen van incidenten," merkt het magazine The Register op. "Slechts 16 procent verwacht door Facebook op de hoogte gebracht te worden." Daarnaast geeft 18 procent van de ondervraagden sociale media te zullen gebruiken indien herhaalde oproepen naar de hulpdiensten niet bleken te lukken.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 69 procent van de ondervraagden wel wenst dat sociale media de berichten over incidenten op hun platform zouden moeten volgen. Nagenoeg de helft van de respondenten is ervan overtuig dat een dergelijke opvolging op dit ogenblik niet gebeurt. Daarnaast zegt 28 procent van de ondervraagden van sociale media gebruik te zullen maken om bij incidenten of rampen vrienden en kennissen te laten weten dat ze veilig zijn, terwijl 21 procent aangeeft daarbij mogelijk van deze platformen gebruik te zullen maken. Slechts 16 procent zegt daarbij zeker geen beroep te zullen doen op sociale media.
Drie op vier ondervraagden zegt over zijn ervaringen gepubliceerd te hebben op Facebook, terwijl 22 procent daarbij een blogbericht heeft geplaatst of een melding op de microbloggingsite Twitter heeft geplaatst. "Bovendien rekenen de respondenten vooral op de traditionele media, met in de eerste plaats televisie en lokale radio, om hen op de hoogte te brengen van incidenten," merkt het magazine The Register op. "Slechts 16 procent verwacht door Facebook op de hoogte gebracht te worden." Daarnaast geeft 18 procent van de ondervraagden sociale media te zullen gebruiken indien herhaalde oproepen naar de hulpdiensten niet bleken te lukken.
Uit het onderzoek blijkt verder dat 69 procent van de ondervraagden wel wenst dat sociale media de berichten over incidenten op hun platform zouden moeten volgen. Nagenoeg de helft van de respondenten is ervan overtuig dat een dergelijke opvolging op dit ogenblik niet gebeurt. Daarnaast zegt 28 procent van de ondervraagden van sociale media gebruik te zullen maken om bij incidenten of rampen vrienden en kennissen te laten weten dat ze veilig zijn, terwijl 21 procent aangeeft daarbij mogelijk van deze platformen gebruik te zullen maken. Slechts 16 procent zegt daarbij zeker geen beroep te zullen doen op sociale media.
Labels: ramp, Rode Kruis, sociale media
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home