Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 18, 2010

Helft online consumenten haakt onderweg af

Achtergelaten online winkelkarretjes blijven een groot probleem in de e-commerce. Met het groeiende aantal online shoppers neemt die problematiek in absolute omvang steeds toe, maar toch blijkt slechts 15 procent van de online retailers een programma te hebben om deze klanten alsnog te heropvissen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het email-marketingbureau Listrak. Daarbij wordt opgemerkt dat achtergelaten online winkelkarretjes op dit ogenblik al een verlies vertegenwoordigen van 18 miljard dollar. Listrak voegt er aan toe dat minder dan de helft van de online retailers aandacht besteed aan het aantal klanten die zich aanmelden, maar onderweg zonder aankoop de online winkel weer verlaten.

"Het is verbazingwekkend dat zo weinig e-retailers een strategie hebben ontwikkeld om die shoppers te recupereren, wanneer blijkt dat de betrokken inkomsten bijzonder hoog liggen," merkt Ross Kramer, chief executive van Listrak, op tegenover het magazine BizReport. Uit onderzoek is gebleken dat tussen 51 procent en 60 procent van de online shopping-sessies niet worden afgerond. Listrak merkt op dat vele e-retailers zich vooral richten op de nieuwe klanten die zich elke dag aanmelden, maar misschien van strategie zou moeten veranderen en ook hun aandacht zouden moeten besteden aan klanten die onderweg voor één of andere reden afhaken.

"Email is het meest efficiënte marketing-kanaal met de grootste return-on-investment en automatische opvolgingscampagnes voor afhakende klanten is de meest kostenefficiënte manier om verkopen te realiseren en de inkomsten te verhogen," merkt Ross Kramer nog op. "Deze automatische opvolgingscampagnes kunnen tien tot twintig keer meer opbrengen dan een gewone email-campagne." Daarbij wordt verwezen naar cijfers van de online filmverdeler Movies Unlimited, die met een opvolgingscampagne 13 procent van de vertrokken bezoekers kan recupereren. Dat levert het bedrijf volgens Listrak 10 procent van de totale inkomsten van zijn email-marketingcampagnes op, terwijl daarbij slechts 1 procent van het volume wordt geteld.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home