Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, August 18, 2010

Wereldwijde reclame op weg naar bijna 4 procent groei

De wereldwijde reclame zal dit jaar met 3,8 procent stijgen. Dat is te wijten aan de verbeterde economische vooruitzichten in de meeste grote markten. Dat is de conclusie van een rapport van het World Advertising Research Centre (WARC). Voor volgend jaar wordt een verdere groei met 4,3 procent in het vooruitzicht gesteld. In april werd voor dit jaar nog een groei met 2,8 procent voorspeld, terwijl volgend jaar een toename met 3,8 procent zou worden opgetekend. Sindsdien heeft het vertrouwen bij consumenten en bedrijven volgens het rapport echter voor een belangrijke marketing-stimulans gezorgd, nadat vorig jaar een zware inkrimping werd vastgesteld. De grootste groei wordt verwacht bij het internet, met stijgingen tot bijna 30 procent in China, Rusland, India en Brazilië.

De onderzoekers voegen er aan toe dat de reclame-crisis zich alleen in Spanje en Japan dit jaar nog verder zal doorzetten. Voor China, India en Rusland wordt een groei met meer dan 10 procent in het vooruitzicht gesteld. Die groei zou ook volgend jaar op eenzelfde tempo worden verder gezet. Een achtervolgend peloton bevat volgens het rapport de reclamemarkten in Brazilië, Australië en Canada. Door de verbeterde omstandigheden in Frankrijk, Duitsland, Italië en Groot-Brittannië mag volgens de onderzoekers in West-Europa voor dit jaar een toename met 1,7 procent worden verwacht, gevolgd door een stijging met 2,7 procent volgend jaar. Voor de Verenigde Staten wordt eenzelfde evolutie voorspeld.

Televisie-reclame zal volgens het rapport dit jaar de grootste groei kennen in India (15,3 procent), gevolgd door Rusland (15 procent) en China (12,3 procent). In Groot-Brittannië wordt een groei met 7,1 procent in het vooruitzicht gesteld, terwijl in de Verenigde Staten een toename met 6,1 procent wordt verwacht. In Japan en Spanje daarentegen zal dit jaar nog met een beperkte inkrimping rekening gehouden moeten worden. In de gedrukte pers wordt een dubbelcijferige groei voorzien in India en Rusland, maar ongeveer 7 procent in China en 4 procent in Brazilië. West-Europa en de Verenigde Staten zullen echter met een daling worden geconfronteerd. In de Verenigde Staten wordt voor dit jaar een achteruitgang met 10,3 procent verwacht.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home