Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, August 22, 2010

Energiedranken vinden geen nieuw publiek meer


Hoewel de sector van de energiedranken de voorbije jaren een sterke groei hebben gekend, wordt het voor de industrie wellicht moeilijker om nog langer nieuwe klanten te vinden. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Mintel. In het rapport wordt gesteld dat de markt van energiedranken in de Verenigde Staten de voorbije vier jaar met 136 procent is gestegen. Dat was volgens de onderzoekers te wijten aan het feit dat veel consumenten zich aangesproken voelden door het concept van cafeïne-rijke frisdranken. Maar het is volgens Mintel voor marketeers bijzonder moeilijk geworden om dat publiek nog verder uit te breiden.

Uit het onderzoek blijkt dat 74 procent van de consumenten geen energiedranken gebruikt. Binnen die groep zegt bovendien 69 procent ook geen interesse te hebben om de dranken uit te proberen. Opgemerkt wordt dat het aantal gebruikers van energiedranken de voorbije drie jaar ongeveer constant is gebleven op 15 procent van de totale bevolking. "De verkoop van energiedranken heeft de voorbije jaren een relatief sterk niveau gehaald, maar het gaat om een kernpubliek dat deze producten verder blijft consumeren," merkt Garima Goel Lal, analist bij Mintel, op tegenover het magazine Beverage Daily. "De voorbije jaren werden in de Verenigde Staten slechts één miljoen nieuwe consumenten aangetrokken, tegenover 9,3 miljoen gebruikers de drie jaar voordien."

Mintel voegt er aan toe dat de producenten op zoek zijn naar strategieën om hun publiek verder uit te breiden. De onderzoekers merken echter op dat er een aantal redenen zijn die de consument ervan weerhouden om op energiedranken over te schakelen. Daarbij maakt 48 procent van de ondervraagden gewag van de hoge prijzen. Daarnaast zegt 43 procent dat de producten teveel cafeïne bevatten. Bovendien zegt ook 43 procent in het algemeen het gevoel te hebben dat energiedranken niet bijzonder goed zijn voor de gezondheid. Garima Goel Lal merkt op dat producenten dan ook producten zullen moeten ontwikkelen die een breder publiek aanspreken en daarbij nieuwe smaken moeten gebruiken en de gehaltes van suikers en cafeïne reduceren.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home