Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, August 21, 2010

Televisie steeds minder belangrijk voor consument


De consument is steeds minder geneigd om een televisietoestel en een vaste telefoon als een noodzakelijkheid te bestempelen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Pew Research Center. Daarbij wordt opgemerkt dat nog slechts 42 procent van alle Amerikanen een televisietoestel als een noodzakelijkheid beschouwt. Vorig jaar was dat nog 52 procent en vier jaar geleden noemde 64 procent van de ondervraagden televisie noodzakelijk. Bij de vaste telefoon is de terugval minder uitgesproken. Daar is nog 62 procent van de ondervraagden van mening dat het toestel noodzakelijk is. Vorig jaar werd hier nog een score van 68 procent opgetekend.

De onderzoekers merken op dat de belangrijkheid van de meeste apparaten - met inbegrip van moderne technologieën zoals de mobiele telefoon - sinds vorig jaar is afgenomen. Onder meer blijkt dat 47 procent van de ondervraagden een mobiele telefoon noodzakelijk vindt. Vorig jaar was dat nog 49 procent. Bovendien geeft nog 49 procent aan een computer een noodzakelijkheid te vinden. Dat was één jaar geleden nog 50 procent. Het meest noodzakelijk blijft de auto, maar ook daar werd een daling met 2 procentpunten tot 86 procent opgetekend. Na het televisietoestel laat de droogmachine de grootste terugval optekenen. Dat is nog voor 59 procent een noodzakelijkheid, tegenover 66 procent vorig jaar.

Slechts drie toestellen vormen een uitzondering op de algemene dalende tendens. Snel internet liet een stijging van 31 procent naar 34 procent optekenen, terwijl bij flatscreen-televisie een groei van 8 procent naar 10 procent werd genoteerd. Airconditioning tenslotte ging van 54 procent naar 55 procent. Kabeltelevisie en de vaatwasser lieten een status-quo noteren. De onderzoekers merken verder op dat oudere consumenten meer belang hechten aan televisie en vaste telefonie. In de leeftijdscategorie tussen achttien en negenentwintig jaar noemt slechts 29 procent televisie een noodzakelijkheid, maar bij vijfenzestigplussers is dat 53 procent. Ook vindt slechts 46 procent van de jongeren vaste telefonie een noodzaak, tegenover 77 procent bij de vijfenzestigplussers.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home