Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, August 21, 2010

Aziatische middenklasse centraal in economische verschuiving


De consumentenbestedingen zullen in Azië de volgende twee decennia een bijzonder grote groei kennen. Dat is het gevolg van een toekomstige gevoelige uitbreiding van de Aziatische middenklasse. Dat is de conclusie van een rapport van de Asian Development Bank. Daarbij wordt opgemerkt dat in de Aziatische retailsector twee jaar geleden een bedrag van 4,3 triljoen dollar werd uitgegeven. Over twintig jaar zal dat bedrag volgens het rapport gestegen zijn tot 32 triljoen dollar. Dat betekent dat Azië op dat ogenblik 43 procent van de wereldwijde consumptie voor zijn rekening zal nemen. Op dit ogenblik vertegenwoordigt de regio 33 procent van de wereldwijde retailuitgaven.

Die groei zal volgens de onderzoekers worden gedragen door een grote uitbreiding van de middenklasse, die bestaat uit consumenten die per dag tussen 2 dollar en 20 dollar uitgeven in de retail. "De Aziatische middenklasse groeit bijzonder snel aan in omvang en bestedingsmogelijkheden en zal steeds crucialer worden in de verschuiving van de wereldwijde economie," merkt Jong-Wha Lee, hoofdeconoom bij de Asian Development Bank, op. "Hoewel de Aziatische middenklasse nog altijd minder inkomsten en bestedingsmogelijkheden heeft dan zijn westerse tegenhanger, wordt er een opvallende toename in de bestedingen opgetekend."

De middenklasse vertegenwoordigde twintig jaar geleden 21 procent van de totale Aziatische bevolking. Op dit ogenblik is dat aandeel echter al gestegen tot 56 procent. Dat betekent dat de Aziatische middenklasse inmiddels 1,9 miljard mensen omvat. China laat daarbij de grootste groei optekenen. Daar is de middenklasse de voorbije twintig jaar met 800 miljoen mensen aangegroeid. De Chinese middenklasse is ook groter dan in alle andere Aziatische landen samen. "Daar hebben nagenoeg alle multinationals op ingespeeld," voeren de onderzoekers aan. "Maar ook elders op het continent worden er belangrijke mogelijkheden geboden. De vraag op de consumentenmarkt is de voorbije twintig jaar dan ook verdrievoudigd."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home