Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 20, 2010

Procter & Gamble investeert 1 miljard dollar in China


Het Amerikaanse concern Procter & Gamble gaat de volgende vijf jaar een bedrag van 1 miljard dollar investeren in China. Daarbij zal naar eigen zeggen vooral de nadruk worden gelegd op innovatie. In het midden van de zomer opende Procter & Gamble in de Chinese hoofdstad Peking een centrum voor onderzoek en ontwikkeling. Het centrum vergde een investering van ongeveer 70 miljoen dollar en telt 520 medewerkers uit zestien landen. De nieuwe site in Peking is het zesde innovatiecentrum dat Procter & Gamble wereldwijd heeft opgezet. In China zal vooral aandacht worden besteed aan baby-verzorging, textiel, orale hygiëne, schoonheidsproducten, haarverzorging en snacks.

"Procter & Gamble verschuift meer innovaties naar Azië, want daar komt de belangrijkste groei vandaan," merkt Robert McDonald, chief executive van Procter & Gamble, op. "In de toekomst zal een belangrijke groei worden gerealiseerd in China, maar zal die ook aangedreven worden vanuit China." Naast het ontwikkelen van goederen voor Chinese klanten en andere groeimarkten, zouden de betrokken producten eventueel ook in de Verenigde Staten en West-Europa op de markt worden gebracht. Procter & Gamble realiseerde het voorbije boekjaar een omzet van 5 miljard dollar op de Chinese markt. Dat vertegenwoordigde 7 procent van de wereldwijde inkomsten van het Amerikaanse concern.

De bestedingen van de Chinese consument blijven echter nog zeer beperkt. Een gemiddelde Chinese consument vertegenwoordigt voor Procter & Gamble een jaarlijkse omzet van 3 dollar. In de Verenigde Staten wordt een gemiddelde van meer dan 100 dollar opgetekend. Procter & Gamble heeft volgens McDonald plannen om in China ook meer product-categorieën in te voeren. Op dit ogenblik is het concern in China actief in vijftien sectoren, tegenover vijfendertig categorieën in de Verenigde Staten. Procter & Gamble wil bij de ontwikkeling van die nieuwe categorieën ook samenwerken met de Chinese universiteiten en hun onderzoekers en afgestudeerden.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home