Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 20, 2010

Rusland moet alle alcohol-reclame verbieden


Rusland moet alle reclame voor alcohol, met inbegrip van bier, verbieden. Dat heeft Gennady Onishchenko, hoofd van de Russische Federal Consumer Protection Service, gezegd. Onishchenko noemt alcohol een duivelse drank en klaagt het gebruik van de drank op de Russische televisie aan. Hij voegt er aan toe dat de alcohol-reclames zo lang zijn dat het publiek vergeten is naar welk programma er werd gekeken en bovendien de consument op een agressieve manier proberen te overtuigen van de gezondheidsvoordelen van de drank. Onishchenko noemt de alcohol-producenten schaamteloze leugenaars. Eerder al haalde Onishchenko op dezelfde harde manier al uit naar de tabaksector.

"In de zomer van twee jaar geleden beschuldigde Onishchenko de Amerikaanse sigaretten-fabrikanten nog van een nicotine-genocide op het Russische volk," merkt de Russische krant The Moscow Times op. Bierproducenten zijn verbolgen over de voorstellen van Onishchenko, die volgens hen de situatie alleen nog maar zouden verergeren. Yulia Khramaikova, woordvoerster van de Russian Beer Union, merkt daarbij op dat Onishchenko pretendeert bezorgd te zijn over de gezondheid van de Russische bevolking, maar geen resultaten boekt. Khramaikova zegt dat de reclamebeperkingen van vijf jaar geleden nagenoeg geen enkele impact hadden op de bierconsumptie. Een striktere wetgeving rond de retailverkoop en de verkoop aan minderjarigen zou volgens haar veel efficiƫnter zijn.

De Russische regering heeft de regelgeving op de alcohol-industrie de voorbije jaren gevoelig verstrengd. Onder meer werd een verbod ingesteld om bepaalde dranken nog langer tijdens de nacht te verkopen. Dat verbod werd onlangs nog uitgebreid, zodat voortaan van 10 uur 's avonds tot 10 uur 's morgens een aantal alcoholische dranken niet langer mogen worden verkocht. Onishchenko zegt achter de maatregel te staan, maar zegt dat de wetgever nog niet ver genoeg gaat. Hij vraagt zich onder meer af waarom zoveel televisie-personages roken en drinken. Er is hier volgens hem duidelijk sprake van een verborgen agenda en toont volgens hem ook aan dat iedereen te koop is.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home