Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 19, 2010

Aandeel internet in betaaltelevisie voor grote groei

Betaaltelevisie zal dit jaar wereldwijd 312 miljard dollar inkomsten realiseren. Dat is een stijging met 7 procent tegenover vorig jaar. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau ABI Research. Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar werd een stijging met 9 procent opgetekend tot 58 miljard dollar. De stijgingen zijn volgens de onderzoekers vooral te danken aan duurdere programmering-pakketten, zoals hogedefinitie en een aantal andere vooruitstrevende technologieën. Internettelevisie blijft nog een relatief kleine aanbieder van betaaltelevisie, maar zal volgens de onderzoekers de volgende jaren een bijzonder snelle groei kennen.

Uit het rapport blijkt dat kabeltelevisie nog altijd de grootste producent van betaaltelevisie blijft. De sector vertegenwoordigt 52 procent van de totale inkomsten. Dat vertegenwoordigde tijdens het tweede kwartaal van dit jaar 30 miljard dollar inkomsten. Op de tweede plaats volgen satelliet-aanbieders met een bedrag van 24 miljard dollar. Er wordt echter opgemerkt dat de satelliet-aanbieders een snellere groei kennen. Tijdens het tweede kwartaal werd daar een stijging met 12 procent opgetekend tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat is volgens ABI Research het gevolg van een tragere groei in de meer mature kabeltelevisie-markten en in het dalende marktaandeel van de kabeltelevisie, die geconfronteerd wordt met video-programmering van telecombedrijven.

"Ook de groei bij satelliet-televisie is echter te danken aan een duurdere programmering," voert ABI Research aan. "Een abonnement kostte tijdens het eerste kwartaal van dit jaar bij onder meer Direct TV een bedrag van 87,91 dollar per maand. Tijdens het tweede kwartaal van vorig jaar moest daarvoor nog een bedrag van 83,16 dollar worden betaald. Het grootste gedeelte van die stijging was te wijten aan de toevoeging van een hogedefinitie-aanbod." Er wordt aan toegevoegd dat telecom-bedrijven en internet-televisie nog altijd een beperkt aandeel hebben in betaaltelevisie. Dit segment zou dit jaar een omzet realiseren van 17 miljard dollar, maar er wordt een bijzonder snelle groei verwacht. Daarbij wordt voorzien dat de volgende vijf jaar een groei met 20 procent tot meer dan 40 miljard dollar zal worden gerealiseerd.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home