Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 20, 2010

Britse musea realiseren omzet van 1 miljard pond


De grote musea en belangrijke kunstgalerijen in Groot-Brittannië hebben het voorbije jaar 1 miljard pond sterling inkomsten ontvangen van buitenlandse bezoekers. Dat blijkt uit cijfers van de VisitBritain, de Britse koepel voor de toeristische industrie. Daarbij wordt opgemerkt dat het voorbije jaar ongeveer dertig miljoen buitenlandse toeristen Groot-Brittannië hebben bezocht. Eén op drie buitenlandse toeristen bracht daarbij ook een bezoek aan een grote culturele instelling. VisitBritain stelt daarbij dat Franse toeristen vooral geïnteresseerd zijn in een museumbezoek, terwijl Amerikaanse toeristen in eerste instantie belangstelling tonen voor kunstgalerijen.

In totaal brachten 7,7 miljoen toeristen het voorbije jaar een bezoek aan een Brits museum, terwijl kunstgalerijen in totaal 4,2 miljoen bezoekers ontvingen. Het British Museum ontving het voorbije jaar 5,57 miljoen bezoekers. Dat is een daling met 6,1 procent tegenover het jaar voordien. Ook bij het Tate Modern werd een daling met 2 procent tot 4,74 miljoen bezoekers opgetekend. Bij de National Gallery werd daarentegen een toename met 9 procent tot 4,78 miljoen bezoekers genoteerd. Het Natural History Museum kende een toename met bijna 10 procent tot 4,1 miljoen bezoekers. Sandie Dawe, chief executive van VisitBritain, stelt daarbij dat toerisme cruciaal blijft voor de culturele sector en ervoor zorgt dat belangrijk erfgoed ook economische voordelen oplevert.

Het grootste aantal bezoekers op Britse culturele bestemmingen is afkomstig uit de Verenigde Staten (1,52 miljoen). Daarna volgen Frankrijk (1,42 miljoen), Duitsland (1,13 miljoen), Spanje (0,92 miljoen) en Italië (0,69 miljoen). Britse culturele bestemmingen zijn vooral populair tussen juli en september, terwijl er tussen januari en maart sprake is van een dalperiode. Sandie Dawe voegt er aan toe dat de Britse cultuur en erfgoed een internationaal publiek blijven aanspreken en daarbij kan terugvallen op een authentieke cultuurschat. Groot-Brittannië voert wereldwijd toeristische campagnes op vijfendertig cruciale markten.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home