Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, August 22, 2010

Kamelenmelk wil Europese markten veroveren


Gezondheidsregulatoren van de Europese Unie hebben in juli van dit jaar de Verenigde Arabische Emiraten erkend als de eerste grote importeur van producten op basis van kamelenmelk. Er moeten nog een aantal tests worden uitgevoerd, maar indien die geen problemen meer aan het licht brengen, zouden volgend jaar producten van het Arabische merk Camelicious op de Europese markt beschikbaar kunnen zijn. Mogelijk zouden ook daarna de Aziatische en Amerikaanse markt kunnen volgen. Het merk is een initiatief van sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum, de emir van Dubai. Camelicious is een dochter van het concern Emirates Industry for Camel Milk & Products.

"We beseffen dat kamelen-producten niet echt een massamarkt hebben in het westen," merkt David Wernery, juridisch adviseur van Camelicious, op tegenover het persbureau Associated Press. "Er wordt dan ook vooral gedacht aan gezondheidsvoeding en alternatieve markten. In eerste instantie zal het ongetwijfeld een niche-markt vormen." Voorstanders van kamelenmelk wijzen naar de voordelen voor de gezondheid. Daarbij wordt opgemerkt dat kamelenmelk drie keer meer vitamine-c bevat dan koeienmelk. Bovendien wordt het product bestempeld als een alternatief voor consumenten die allergisch zijn aan koeienmelk. Bovendien zou kamelenmelk een gunstige impact hebben op bacteriƫn, tumoren en diabetes. De producten zouden ook gebruikt kunnen worden tegen leverziektes.

Camelicious kwam tot stand onder stimulans van dierenarts Ulrich Wernery, die aan de emir van Dubai een decennium geleden al voorstelde om kamelen te melken. Wernery zette zelf een klein pilootproject op met een kleine kudde van een twaalftal dieren in zijn dierenkliniek in Dubai. Drie jaar later besliste de sjeik om het project financieel te ondersteunen. David Wernery, zoon van de initiatiefnemer, stelt dat er op dit ogenblik nog altijd marktonderzoek wordt uitgevoerd in Europa. Onder meer wordt onderzocht of het logo van Camelicious zou moeten worden aangepast. Wernery merkt wel op dat West-Europa met zijn brede culinaire smaak een geschikte markt voor de kamelen-producten kan worden.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home