Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, August 22, 2010

Wereldkampioenschap voetbal stimulans voor televisie-sector


Het wereldkampioenschap voetbal in Zuid-Afrika is een belangrijke stimulans geweest voor de televisie-sector. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van de Broadcasters Audience Research Board. Daarbij werd opgemerkt dat Britten tijdens de maand juni gemiddeld achtentwintig uur en vijftien minuten per week naar televisie keken. Dat is een stijging met achtenveertig minuten tegenover dezelfde maand vorig jaar. Volgens het bureau Thinkbox, gespecialiseerd in televisie-marketing, voegt er aan toe dat ook de economische crisis bijgedragen zou kunnen hebben aan de stijging, omdat meer mensen zou besluiten om thuis te blijven in plaats van op stap te gaan.

"Mensen die thuis blijven, kijken meer naar televisie," merkt Thinkbox op. "Bovendien heeft het publiek een grotere keuze aan televisiekanalen." De veronderstelling wordt bevestigd door de resultaten van de bioskoopketen Cineworld, die tijdens de eerste helft van dit jaar 3 procent minder bezoekers ontving. Tess Alps, chief executive van Thinkbox, zegt dat de cijfers ook beïnvloed zouden kunnen zijn door nieuwe meetsystemen, waarbij exactere gegevens konden worden verzameld over het gebruik van een tweede televisietoestel en het uitgesteld kijkgedrag. Alps voegt er aan toe dat televisie door nieuwe technologieën ook steeds aantrekkelijker wordt. Aantrekkelijke content is volgens haar fundamenteel voor het succes van televisie.

Uit het onderzoek van Thinkbox blijkt verder dat commerciële televisie in Groot-Brittannië 62 procent van alle kijktijd vertegenwoordigt. Opgenomen programma's vertegenwoordigen 7,1 procent van de totale kijktijd. Opgemerkt daarbij wordt dat 80,4 procent van het uitgesteld kijkgedrag kan opgetekend worden binnen een week na de originele uitzending. Uit een onderzoek van de Britse telecom-regulator Ofcom blijkt dat meer dan de helft van de vijfenzestig-plussers dat de televisie-programmering minder goed is geworden dan in het verleden. Daarbij wordt door 65 procent verwezen naar het toenemend aantal herhalingen. Eén op drie respondenten heeft het over een gebrek aan variatie.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home