Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 27, 2010

Afrikaanse consumentenbestedingen staan voor explosieve groei

De consumentenbestedingen in Afrika staan het volgende decennium voor een belangrijke groei. Dat biedt aan marketeers unieke mogelijkheden. Dat is de conclusie van een rapport van het McKinsey Global Institute. Opgemerkt wordt dat de regio een duurzame periode van groei doormaakt. Sinds het begin van de eeuw is het collectieve Afrikaanse bruto binnenlandse product gemiddeld met 4,9 procent per jaar gestegen. De Afrikaanse gezinsuitgaven zullen volgens de onderzoekers het volgende decennium met 4 procent per jaar groeien. Dat betekent een stijging met 520 miljard dollar tot 1,4 triljoen dollar. Vooral de opkomst van de stedelijke Afrikaanse consument zou grote mogelijkheden moeten bieden voor een hele reeks industriële sectoren.

McKinsey merkt op dat Afrika op dit ogenblik meer dan 1.400 beursgenoteerde bedrijven telt. Bovendien zijn er meer dan honderd Afrikaanse bedrijven met een jaarlijkse omzet van minstens 1 miljard dollar. Vooral de telecom-sector realiseert volgens McKinsey indrukwekkende prestaties. Daarbij wordt opgemerkt dat sinds het begin van het decennium 316 miljoen abonnees werden aangesloten. Dat vormt een klantengroep die groter is dan de totale bevolking van de Verenigde Staten. McKinsey wijst erop dat op dit ogenblik al 40 procent van de Afrikaanse bevolking in stedelijke gebieden woont. Dat is een even grote proportie als in China. Verwacht wordt dat dit in de toekomst snel zal aangroeien.

Op dit ogenblik worden al tweeënvijftig Afrikaanse steden geteld met minstens één miljoen inwoners. Dat is evenveel als West-Europa. Over twintig jaar zouden daar nog tweeëndertig steden zijn bijgekomen. "Net zoals in andere ontwikkelingseconomieën zorgt de verstedelijking voor werkgelegenheid, een grotere productiviteit en een stijging inkomen," merken de onderzoekers op. "Dat zal er voor zorgen dat het aantal Afrikaanse gezinnen met een bestedingsbudget de volgende tien jaar met de helft zal toenemen tot 128 miljoen huishoudens." Er wordt aan toegevoegd dat Afrika over dertig jaar één vijfde van de wereldwijde jongerenpopulatie zal vertegenwoordigen en bovendien ook de grootste arbeidsbevolking van de hele wereld zal hebben.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home