Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 27, 2010

Google wordt meest gewaardeerde merk op Japanse markt

Het internetbedrijf Google heeft softwareproducent Microsoft voorbij gestoken als het meest gewaardeerde merk op de Japanse markt. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Japanse nieuwsdienst Nikkei. Daarbij wordt opgemerkt dat Google in Japan een constante groei heeft gekend en gemakkelijker meer trafiek aantrekt dan concurrerende Microsoft-websites. Er wordt aan toegevoegd dat Microsoft een lange traditie heeft op de Japanse markt en hechte banden heeft met Japanse informatica-verkopers, wat het software bedrijf tot nu toe altijd een concurrentieel voordeel heeft geboden. Google haalde dit jaar een score van 782 punten. Dat is één punt meer dan Microsoft. Daarmee verwisselen de twee eerste gerangschikten van vorig jaar van plaats.

Vorig jaar had Google nog een achterstand van 25 punten op Microsoft. De derde plaats bleef in het bezit van het Japanse elektronicabedrijf Sony. Yahoo Japan, de grootste concurrent van Google in Japan en operator van de meest populaire webportal van Japan, eindigde op een vierde plaats. Yahoo Japan, dat onafhankelijk opereert van zijn Amerikaanse tegenhanger en onlangs aankondigde het algoritme van Google te zullen gebruiken om zoekresultaten te rangschikking, slaagde er daarbij enkele plaatsen te winnen. Andere informatica-bedrijven in de top twintig waren Canon (zesde), Panasonic (achtste), Casio (negende) en Sharp (achttiende).

Microsoft heeft bij de Japanse Fair Trade Commission al geprotesteerd tegen de aangekondigde samenwerking tussen Yahoo Japan en Google. Daarbij werd opgemerkt dat de overeenkomst Google een nagenoeg complete controle zou geven over de Japanse search-activiteiten en de bijhorende reclame. Yahoo Japan bevestigde tegenover de Japanse regering dat de samenwerking met Google geen inbreuk zou vormen op de Japanse kartel-regelgeving. De overeenkomst tussen Google en Yahoo Japan staat lijnrecht tegenover het samenwerkingsverband dat Yahoo in de Verenigde Staten heeft met Microsoft. Yahoo heeft een belang van 35 procent in Yahoo Japan.

Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home