Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, August 27, 2010

Traditionele communicatie geniet nog altijd grootste vertrouwen

Traditionele communicatievormen zoals mond-aan-mond reclame, direct mail en kranten worden door de Amerikaanse consumenten meer vertrouwd dan sociale media en andere online services. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Icom. Er wordt aan toegevoegd dat sociale netwerken, internetforums, blogs en aanverwante platformen de communicatiewereld gevoelig complexer hebben gemaakt. De onderzoekers merken echter op dat marketeers multiple-platformenstrategieën moeten ontwikkelen om de consument te benaderen. Sociale media moeten daarbij, net zoals vele andere vormen van communicatie, volgens de onderzoekers geïntegreerd worden in een bredere strategie.

Uit het onderzoek blijkt dat 57 procent van de ondervraagden vrienden en familie als een betrouwbare bron van informatie bestempelen, gevolgd door kranten (26 procent) en websites van bedrijven (22 procent). Daarna volgen televisie (20 procent), brochures en flyers (18 procent), radio (16 procent), email (12 procent), internetsites (11 procent) en mobiele telefoons (9 procent). Sociale media halen relatief bescheiden scores, waarbij blogs, forums en Facebook (8 procent) nog een iets betere score halen dan YouTube en Twitter (7 procent). De consument geeft volgens de onderzoekers dan ook nog altijd een grote voorkeur om marketing-informatie te ontvangen van offline bronnen zoals direct mail en kranten in plaats van online bronnen zoals sociale mediaplatformen.

Op het gebied van voeding, lichaamsverzorging en reinigingsproducten koos 36 procent van de ondervraagden voor direct mail, gevolgd door kranten-inlassingen (29 procent), het internet (12 procent) en email (10 procent). Er wordt aan toegevoegd dat direct mail ook in de financiële sector (40 procent), verzekeringswereld (38 procent), liefdadigheid (35 procent) en reissector (28 procent) een grote voorkeur geniet van de consument. De onderzoekers merken op dat alleen in de reissector het medium van direct mail door een ander platform wordt voorafgegaan. Daar haalt het internet immers een voorkeur van 29 procent. Icom merkt op dat marketeers ervoor moeten zorgen in alle werelden van hun doelpubliek aanwezig te zijn.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home