Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, August 26, 2010

Orkut niet langer grootste sociale netwerk van India

Sociale netwerken hebben op dit ogenblik in India 33,1 miljoen gebruikers. Dat is een stijging met 43 procent tegenover het midden van vorig jaar. Tijdens die periode is Facebook er ook in geslaagd om het sociale netwerk Orkut van Google van de eerste plaats te verdringen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau ComScore. India telt op dit ogenblik 39,6 miljoen internetgebruikers. Dat betekent dat sociale netwerken er een penetratie kennen van 84 procent. Daarmee is India de zevende grootste markt van sociale netwerken ter wereld geworden. Op de eerste plaats staan de Verenigde Staten, gevolgd door China, Duitsland, Rusland, Brazilië en Groot-Brittannië.

"Sociale netwerken blijven wereldwijd een verdere groei kennen," merken de onderzoekers op. "India vormt daarbij op dit ogenblik één van de snelst groeiende regio's. Hoewel Facebook zijn Indiase publiek heeft verdrievoudigd, hebben ook andere sociale netwerken een stevige groei laten optekenen." Facebook heeft op dit ogenblik in India 20,9 miljoen gebruikers. Dat is een stijging met 179 procent op twaalf maanden tijd. Ook Orkut kende nog een groei met 16 procent tot 19,9 miljoen gebruikers. Op de derde plaats volgt Bharatstudent, dat een bescheiden vooruitgang van 3 procent tot 4,4 miljoen gebruikers liet optekenen. Yahoo Pulse, dat minder dan een jaar actief is, kwam aan 3,5 miljoen gebruikers.

Opgemerkt wordt dat Twitter één van de snelst groeiende platformen is in de top tien. De microbloggingsite liet een groei met 239 procent optekenen tot 3,3 miljoen gebruikers. Dat plaatst Twitter op dezelfde hoogte als het zakelijke netwerk LinkedIn, dat in minder dan twaalf maanden 3,3 miljoen gebruikers heeft aangetrokken. Om zijn leidende positie te heroveren, lanceert Orkut een aantal nieuwe toepassingen, waarbij de gebruikers content exclusief voor een geselecteerd aantal vrienden ter beschikking kunnen stellen. Victor Ribeiro, product-director bij Google, stelt dat Orkut zich blijft richten op innovaties, die de gebruikers nog meer zouden moeten stimuleren om interactie te voeren.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home