Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 22, 2010

Merken blijven profiteren van sponsoring wereldkampioenschap

Ook na de afloop van het wereldkampioenschap in Zuid-Afrika blijven een aantal merken profiteren van de positieve geruchten die werden gegenereerd tijdens het verloop van het tornooi. Dat is de conclusie van een rapport van het marktonderzoeksbureau YouGov. Daarbij wordt opgemerkt dat Hyundai en Visa in de Verenigde Staten tijdens de laatste week van het wereldkampioenschap de zogenaamde buzz-score het meeste konden opdrijven, hoewel de Amerikaanse nationale ploeg op dat ogenblik al was uitgeschakeld. Er wordt aan toegevoegd dat hun buzz-score tegelijkertijd in Groot-Brittannië en Duitsland wel een lichte daling kende.

"Gedurende het hele wereldkampioenschap presteerde Groot-Brittannië op het gebied van buzz in het algemeen beter dan de Verenigde Staten en Duitsland," merkt het magazine Brandweek op. "De vijf grootste Britse merken lieten daarbij elk ander merk op de Amerikaanse en Duitse markt achter zich. Nike, nochtans geen officiële sponsor van het wereldkampioenschap, was het enige merk dat zich in de drie betrokken landen in de top vijf wist te handhaven. Het Amerikaanse sportartikelenbedrijf realiseerde van alle merken de grootste buzz-vooruitgang in alle betrokken landen. Rivaal Adidas slaagde er echter in om Nike in Duitsland en de Verenigde Staten achter zich te laten."

De prestaties van Adidas moeten het Duitse bedrijf volgens Brandweek overtuigen van het nut van zijn grote investeringen in het wereldkampioenschap. Er wordt aan toegevoegd dat Visa in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië een belangrijke vooruitgang wist te boeken op het gebied van buzz, het evenwicht tussen positieve en negatieve percepties over de merken. Sony en luchtvaartmaatschappij Sony en Emirates realiseerden volgens YouGov vooruitgang in Groot-Brittannië en Duitsland. Er wordt aan toegevoegd dat televisiezender ESPN America de goodwill van de weken voordien grotendeels heeft zien wegvloeien door de negatieve reacties op zijn exclusiviteit over de bekendmaking van de nieuwe club van basketter LeBron James.

Labels: , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home