Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 22, 2010

Online autoreclame trekt zich niets aan van recessie

De zware crisis in de autosector heeft geen desastreuze impact gehad op de reclamebestedingen van de constructeurs. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau MediaMind. Er wordt aan toegevoegd dat er de voorbije jaren, ondanks de dalende autoverkopen, een groei werd opgetekend in de investeringen die de sector heeft gedaan in de online display-reclames. MediaMind voert daarbij aan dat twee jaar geleden een groei werd opgetekend in het totaal aantal impressies en werd ook geen daling opgetekend per individuele adverteerder. Vanaf februari vorig jaar werd volgens MediaMind echter een opmerkelijke groei opgetekend, wellicht aangedreven door de grote concurrentie voor de consument en de plannen van regeringen om de autoverkoop te stimuleren.

"Het voorbije jaar was één van de slechtste periodes uit de geschiedenis voor de autobouwers, maar toch bleek het aantal online displays bij de autobouwers verder opgedreven te worden," voert het magazine Mediapost aan. "Dat is een duidelijk signaal dat adverteerders bij beperkte budgetten de traditionele offline-campagnes inruilen tegen meer gerichte en efficiënte online initiatieven. Voor autoconstructeurs vormen online display-reclames een kosten-efficiënte manier om met potentiële klanten in contact te komen." Gemiddeld besteedden de drie grootste autobouwers - General Motors, Ford en Toyota - het voorbije jaar in de Verenigde Staten 142 dollar aan online reclame per verkochte wagen.

Het adviesbureau Forrester Research verwacht dat de sector zijn inspanningen in online reclame in de Verenigde Staten de volgende vier jaren gevoelig zal opdrijven. Daarbij wordt gewag gemaakt van een gemiddelde stijging met 21,2 procent per jaar. Over een periode van vijf jaar zou dat een verdubbeling betekenen tot 3,9 miljard dollar. Forrester Research voegt er aan toe dat de autosector dit jaar een aandeel van 6,1 procent heeft in de totale online reclame-bestedingen. Daarmee is de autosector de zesde grootste online reclame-categorie. Uit een onderzoek van het adviesbureau Capgemini blijkt dat op dit ogenblik 90 procent van de consumenten online onderzoek verricht naar nieuwe wagens. Vijf jaar geleden was dat nog 61 procent.

Labels: , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home