Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Thursday, July 22, 2010

Alternatief voor com-domeinnaam gelanceerd

Met de nieuwe co-domeinnaam hebben bedrijven voortaan de beschikking over een alternatief voor het populaire com-achtervoegsel. Oorspronkelijk vormde de co-domeinnaam de landencode voor Colombia, maar uit onderzoek bleek dat het publiek dat achtervoegsel ook associeerden met economische activiteiten. Daarna besliste het Zuid-Amerikaanse land om commercieel voordeel te proberen halen uit zijn voordelige benaming en de domeinnamen op de open markt te verkopen. Inmiddels is een eerste reeks co-internetadressen actief. Het bedrijf CO Internet, de verkoper van de domeinnamen, benadrukt daarbij dat sinds de beschikbaarheid van het achtervoegsel zich 39.000 kandidaten hebben gemeld.

"De duurste co-domeinnaam tot nu toe is toegewezen aan het bedrijf Overstock.com, dat 350.000 dollar betaalde voor het adres O.co," merkt het magazine Clickz op. "Volgens Jonathan Johnson, president van Overstock, was die prijs verantwoord door de mogelijkheden die erdoor worden gecreëerd voor het bedrijf. Johnson voert daarbij aan dat domeinnamen met één enkele letter bijzonder zeldzaam zijn. Hij wijst er daarbij op dat het bedrijf oorspronkelijk gespecialiseerd was in voorraden-verkopen, maar inmiddels geëvolueerd is tot een verkoper van huizen en wagens. In diezelfde zin acht hij het niet onmogelijk dat de bedrijfsnaam dezelfde weg zal volgen. De domeinnaam versterkt volgens hem het merk van het bedrijf."

Daarnaast heeft CO Internet ook ongeveer twintigduizend generische domeinnamen, zoals Insure.co en Car.co, opzij gehouden. Die zouden volgend jaar worden geveild. CO Internet zegt daarbij te hebben willen vermijden dat een aantal commerciële projecten al die interessante generische namen zouden kunnen wegkapen. Bovendien wil CO Internet naar eigen zeggen de garantie dat de kopers van de betrokken domeinnamen er ook daadwerkelijk iets mee zullen doen. Onder de eerste klanten van de nieuwe co-domeinnamen bevinden zich onder meer 70 procent van de grootste bedrijven van de wereld, zoals Nike, eBay, Coca-Cola, Apple en Amazon.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home