Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Wednesday, July 21, 2010

Verkoop luxeproducten op Japanse markt stabiliseert

De verkoop van luxeproducten in Japan lijken zich te stabiliseren, maar de consument begint blijkt te geven van een selectievere benadering. Dat is de conclusie van een rapport van het adviesbureau McKinsey. De omzet van de luxemerken op de Japanse markt kende vorig jaar een daling met 16 procent tot 9,9 miljard dollar. Dat betekent een daling met ongeveer 50 procent op vijftien jaar tijd. Toch zegt 80 procent van de verkopers van mening is dat de situatie dit jaar opnieuw zal verbeteren. Op middellange termijn lijken de vooruitzichten volgens McKinsey relatief sterk te zijn. Er wordt aan toegevoegd dat de Japanse luxesector zich vooral richt op het beheer van de klantenrelaties, het lanceren van nieuwe producten, het uitbouwen van e-commerce en het streven naar een optimale return-on-investment van de marketing.


De onderzoekers stellen dat 32 procent van de Japanse consumenten van plan is om luxegoederen te kopen. Daarmee moet Japan volgens McKinsey alleen China en Zuid-Korea laten voorgaan. Meer dan 30 procent van de Japanse shoppers is bereid om de volle prijs te betalen voor exclusieve of beperkte producten, tegenover slechts 12 procent in de Verenigde Staten en 8 procent in Europa. Er wordt aan toegevoegd dat nog 24 procent van de Japanse consumenten van mening is dat het vertoon van luxeproducten een teken van slechte smaak is. Vorig jaar was dat nog 31 procent. Ook wordt gesteld dat 12 procent van de Japanse consumenten zegt geen nood te voelen om luxemerken te kopen omdat goedkopere merken goed genoeg zijn. Vorig jaar was dat nog 21 procent. Er wordt aan toegevoegd dat 20 procent van de Japanners aangeeft meer te besteden aan luxegoederen dan twaalf maanden geleden.


Van die groep zegt 72 procent de waarde van het bezit van luxegoederen nu meer te appreciƫren dan in het verleden. Een kwart van de ondervraagden zegt voor luxegoederen zich meer te wenden tot gespecialiseerde retaillocaties. De groei van het luxekanaal heeft volgens McKinsey te maken met een meer waardebewuste Japanse klant, veranderende kooppatronen en indirecte incentives zoals een gevoelige verlaging van de tol op de Japanse autostrades. Er wordt aan toegevoegd dat websites zoals Gilt, Brands4Friends en Glamoursales aan populariteit beginnen te winnen, maar toch zegt twee op drie Japanse consumenten terughoudend te zijn om iets te kopen dat ze niet hebben kunnen zien of uitproberen. Anderen hebben schrik voor namaak of zeggen twijfels te hebben over de klantendienst. Toch wordt opgemerkt dat het internet cruciaal zou kunnen zijn om inactieve consumenten terug te winnen.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home