Jongeren Midden-Oosten stappen over op internet
"Hoewel het internet een duidelijke voorkeur geniet bij een belangrijk gedeelte van het publiek, zal dit waarschijnlijk in de nabije toekomst niet leiden tot belangrijke verschuivingen in de marketing-budgetten," merkt Ogilvy op. "De voorkeur voor het publiek betekent niet dat het internet ook aantrekkelijker is voor adverteerders. Het internet moet als een extra medium worden bestempeld." Eén van de redenen daarvoor is volgens Ogilvy de betrekkelijk beperkte penetratie van het internet in de regio. In Saudi-Arabië, het dichtst bevolkte land van het gebied, bereikt het internet 38,1 procent van de totale bevolking. In een land zoals Egypte daalt dat echter tot 20 procent.
Ian Sanders, technologie-specialist bij het adviesbureau PricewaterhouseCoopers, merkt echter op dat het online publiek weliswaar klein blijft, maar tegelijkertijd bijzonder actief is. "Een generatie die heel wat tijd online en op sociale netwerken doorbrengt, is geneigd om minder naar televisie te kijken," voert Sanders aan. "Indien ze toch televisie willen bekijken, doen ze dat bovendien vaak op alternatieve online kanalen zoals YouTube. Dat is een duidelijke indicatie voor de toekomst. Men mag dan ook verwachten dat de online reclamebestedingen zullen stijgen." Op dit ogenblik vertegenwoordigt het internet slechts 1 procent tot 2 procent van de totale reclamebestedingen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Televisie blijft er veruit het dominante medium.
Labels: internet, Midden-Oosten, reclame

0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home