Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Tuesday, July 20, 2010

Jongeren Midden-Oosten stappen over op internet

In het Midden-Oosten besteedt een steeds grotere groep jonge consumenten meer tijd op het internet dan aan televisie. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Effective Measure. De onderzoekers stellen dat inmiddels 88 procent van de ondervraagden dagelijks het internet bezoekt. Bij respondenten die dagelijks naar televisie kijken, daalt dat tot 70 procent. Er wordt aan toegevoegd dat 51 procent van de ondervraagden meer dan drie uur per dag gebruik maakt van het internet. Bij respondenten die dagelijks meer dan drie uur naar televisie kijken, daalt dat echter tot 25 procent. Brendon Ogilvy, vice-president digitale strategie bij Effective Measure, zegt verbaasd te zijn hoeveel tijd aan het internet werd besteed in vergelijking met andere media.


"Hoewel het internet een duidelijke voorkeur geniet bij een belangrijk gedeelte van het publiek, zal dit waarschijnlijk in de nabije toekomst niet leiden tot belangrijke verschuivingen in de marketing-budgetten," merkt Ogilvy op. "De voorkeur voor het publiek betekent niet dat het internet ook aantrekkelijker is voor adverteerders. Het internet moet als een extra medium worden bestempeld." Eén van de redenen daarvoor is volgens Ogilvy de betrekkelijk beperkte penetratie van het internet in de regio. In Saudi-Arabië, het dichtst bevolkte land van het gebied, bereikt het internet 38,1 procent van de totale bevolking. In een land zoals Egypte daalt dat echter tot 20 procent.


Ian Sanders, technologie-specialist bij het adviesbureau PricewaterhouseCoopers, merkt echter op dat het online publiek weliswaar klein blijft, maar tegelijkertijd bijzonder actief is. "Een generatie die heel wat tijd online en op sociale netwerken doorbrengt, is geneigd om minder naar televisie te kijken," voert Sanders aan. "Indien ze toch televisie willen bekijken, doen ze dat bovendien vaak op alternatieve online kanalen zoals YouTube. Dat is een duidelijke indicatie voor de toekomst. Men mag dan ook verwachten dat de online reclamebestedingen zullen stijgen." Op dit ogenblik vertegenwoordigt het internet slechts 1 procent tot 2 procent van de totale reclamebestedingen in het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Televisie blijft er veruit het dominante medium.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home