Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, March 02, 2012

Wereldwijde reclamesector groeit met 4,9 procent

De wereldwijde reclame-omzet zal dit jaar met 4,9 procent groeien tot een bedrag van 465,5 miljard dollar. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Strategy Analytics. Er wordt aan toegevoegd dat op de Amerikaanse markt dit jaar een groei met 2,7 procent tot 152,1 miljard euro zal worden opgetekend, wat echter nog altijd een verbetering is tegenover de toename met 0,6 procent vorig jaar. Europa zou een groei met 3,7 procent kennen tot 136,3 miljard euro. Het voorbije jaar kende de wereldwijde reclamesector een groei met 3,8 procent.

De online bestedingen vormen volgens Strategy Analytics met een stijging van 12,8 procent tot 83,2 miljard dollar ook dit jaar de belangrijkste groeicategorie. In het rapport wordt opgemerkt dat de online sector dit jaar een aandeel van 18 procent in de wereldwijde reclame-bestedingen zal uitbouwen. Televisiereclame zal met een groei van 5 procent tot 188,5 miljard dollar de belangrijkste reclamesector van de wereld blijven en een marktaandeel van 40 procent innemen, gevolgd door gedrukte reclame, die nog een groei met 0,5 procent zal kennen tot 26,4 procent.

"Grote wereldwijde gebeurtenissen - zoals de Olympische Spelen in Londen, de Amerikaanse presidentsverkiezingen en het Europees voetbalkampioenschap in Polen en Oekraïne - zullen samen met het economische herstel van Japan na de aardbeving van vorig jaar, een betere omgeving creëren voor de reclamesector," merkt Ed Barton, directeur digitale media-strategieën bij Strategy Analytics, op. Over twee jaar zal de reclamesector volgens Barton wereldwijd de grens van 500 miljard dollar doorbreken.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home