Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, March 02, 2012

Consument kan niet weerstaan aan ongezonde verleidingen

Een meerderheid van de consumenten vindt het helemaal niet moeilijk om bij het winkelen gezonde van minder gezonde producten te onderscheiden. Dat is de conclusie van een Nederlands onderzoek van Informart GFK en Foodmonitor. De onderzoekers zeggen verbaasd te zijn over de resultaten van de studie, aangezien ruim de helft van de Nederlanders met gewichtsproblemen heeft te kampen. De onderzoekers stellen dat de consument blijkbaar vindt dat gezondheidsadviezen niet correct zijn of niet in staat blijkt te zijn om aan de verleiding van ongezonde keuzes te weerstaan.

De onderzoekers stelden vast dat twee op drie consumenten het niet moeilijk vindt om bij het winkelen gezonde en minder gezonde producten van elkaar te onderscheiden. Oudere consumenten, lager opgeleiden en mannelijke respondenten blijken het weliswaar minder gemakkelijk te vinden om een onderscheid te maken, maar ook daar blijkt nog altijd een meerderheid in staat te zijn om gezonde selecties te maken. Dat doet volgens de onderzoekers vragen rijzen over het nut van informatiecampagnes over gezonde gewoontes.

"Zelfs bij de consumenten die zichzelf echt te dik vinden, heeft meer dan tweederde geen probleem met het maken van een onderscheid tussen gezonde en ongezonde producten," voeren de onderzoekers aan. Er moet volgens hen geconcludeerd worden dat gewichtsproblemen vaak het gevolg zijn aan een gebrek aan beweging, maar ook aan de onmogelijkheid om aan ongezonde verleidingen te weerstaan. De onderzoekers merken op dat bedrijven dan ook moeten problemen om gezonde producten verleidelijker voor te stellen.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home