Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, March 04, 2012

Racistische content in gedrukte media meest ergerlijk

De consument vindt racistische content in gedrukte media erger dan hetzelfde soort uitlatingen in muziek of video. Dat is de conclusie van een enquĂȘte van het onderzoeksbureau Prosper bij Amerikaanse gebruikers van een smartphone. De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat 58,8 procent van de ondervraagden van mening is dat racisme in gedrukte media zou moeten worden gecensureerd, tegenover 51,1 procent voor muziek of video.

Daarnaast is 51,5 procent van de ondervraagden ook van mening dat naakte beelden zouden moeten worden gecensureerd. Datzelfde geldt bij 48,4 procent ook voor piraten-content en bij 44,6 procent voor grof taalgebruik in gedrukte media. Volgens 39,2 procent van de ondervraagden zou ook grof taalgebruik in muziek en video moeten worden gecensureerd. De onderzoekers merken echter op dat er op het gebied van piraten-content weinig zelfcensuur aanwezig is.

De onderzoekers wijzen er daarbij op dat minstens 22,5 procent minstens bij gelegenheid piraten-content bekijkt of downloadt. Slechts 42 procent van de ondervraagden zegt zich nooit in te laten met piraten-content. De onderzoekers voegen er aan toe dat 35,6 procent van de ondervraagden zegt het onderscheid niet te kennen tussen legale en illegale content. Verder blijkt dat 41,4 procent van de ondervraagden zich zware zorgen maakt over een mogelijkheid censuur van de overheid op de websites die kunnen worden gezocht. Een tweede groep van 28,9 procent is daarover licht bezorgd.

Volgens 38,2 procent zou censuur op hemzelf een negatieve impact hebben. Volgens ruim 66 procent van de ondervraagden moeten de gebruikers zelf kunnen bepalen welke content op hun apparaten niet kan worden getolereerd. Slechts 10 procent vindt dat de overheid daarvoor verantwoordelijk is.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home