Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, March 03, 2012

Mannen uiteindelijk even lang in de winkel als vrouwen

In de Verenigde Staten zijn mannen de voorbije vijf jaar 6 procent meer de hoofdverantwoordelijke geworden voor de basisinkomen van het gezin. Bovendien maken de mannen ook meer verplaatsingen om de gezinsvoorraden aan te vullen of een onmiddellijke behoefte in te vullen dan vrouwen. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Schnucks. Vrouwen blijken volgens de onderzoekers echter meer geld uit te geven bij verplaatsingen om voorraden aan te vullen en blijken ook meer tijd door te brengen in de winkels.

De onderzoekers stelden vast dat 42 procent van de ondervraagden vrouwen toegeeft meer dan drie kwartier door te brengen in de winkels, tegenover 24 procent bij de mannen. De onderzoekers merken op dat vrouwen nog altijd de belangrijkste verantwoordelijken zijn voor de boodschappen van het gezin, maar voegen er aan toe dat het evenwicht duidelijk aan het verschuiven is. "Over een hele week bekeken, besteden mannen en vrouwen nagenoeg evenveel tijd aan boodschappen," wordt er opgemerkt.

Schnucks merkt op dat er de voorbije vijf jaar heel veel gebeurd lijkt te zijn. Daarbij wordt opgemerkt dat 43 procent van de mannen aangeeft dat hun gezinssituatie de voorbije vijf jaar is veranderd, terwijl 32 procent van de vrouwelijke respondenten benadrukt dat hun echtgenoot inmiddels met pensioen is gegaan. "Er kunnen verschillende redenen worden aangehaald - zoals het verlies van werk, thuiswerkende vaders of een grotere gedeelde verantwoordelijkheid - voor het fenomeen, maar er is duidelijk een verandering gebeurd. Winkelen is niet langer een vrouwelijke taak," aldus Schnucks.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home