Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, March 03, 2012

Eén op tien protesteert in sociale media over overdaad digitale marketing

Een meerderheid van de consumenten is van mening teveel digitale marketing-promoties te ontvangen en blootgesteld te worden aan teveel reclame-uitingen. Dat is de conclusie van een onderzoek van de bureaus Upstream en YouGov in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. De onderzoekers merken op dat twee derden van de consumenten klaagt over een overdreven vloedgolf aan digitale marketing en waarschuwt dat het publiek niet aarzelt om tegenmaatregelen te nemen.

Onder meer wordt opgemerkt dat twee op drie consumenten ermee dreigt zich uit te schrijven indien men te frequent met promoties van een merk wordt geconfronteerd. Ook blijkt 20 procent tot bijna 30 procent zelfs van plan te zijn om de producten of diensten van het merk niet langer te zullen gebruiken. Ook geeft bijna 30 procent tot bijna 40 procent aan negatief te zullen reageren op toekomstige boodschappen van het betrokken merk. Ongeveer 10 procent zou tegen de praktijken protesteren in sociale media.

De onderzoekers merken op dat ongeveer 55 procent van de consumenten niet meer dan één keer per maand wenst te worden benaderd. De leeftijdsgroep tussen achttien en vierentwintig jaar stelt zich het meest tolerant op. Daar geeft 31 procent aan open te staan voor een wekelijkse boodschap. Het meest tolerant stelt het publiek zich op voor boodschappen op desktops (39 procent), gevolgd door laptops (24 procent). Daarentegen verdraagt slechts 4 procent marketing-boodschappen op de smartphone. Bij tablets daalt dat nog verder tot 2 procent.

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home