Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Saturday, March 03, 2012

Sociale netwerken maken opgang als prospectie-kanaal

Marketeers maken van een bredere waaier van methodes gebruik om nieuwe consumenten te vinden. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Chief Marketer. De respondenten stellen dat het niet langer voldoende is om met één kanaal het publiek te bereiken en er dus op verschillende platformen moet worden gewerkt. Er wordt aan toegevoegd dat het moeilijker is geworden om het publiek te bereiken, maar biedt het aantal en de interactiviteit van nieuwe kanalen ook nieuwe opportuniteiten.

Uit het onderzoek blijkt dat marketeers hun aandacht ongeveer evenredig spreiden over prospectie naar nieuwe cliënten voor hun goederen en diensten (44 procent) en de dienstverlening aan het bestaande klantenbestand, maar met aandacht voor de opbouw van een merkbewustzijn dat ook nieuwe omzet kan aantrekken (43 procent). Slechts 9 procent van de respondenten wil in de eerste instantie zijn inspanningen richten op het reactiveren van vroegere klanten. In de zakelijke markt blijkt echter een grotere interesse te bestaan in het verwerven van nieuwe klanten.

De onderzoekers merken op lead generation bij ruim 80 procent van de marketeers voor minder dan één kwart gebaseerd is op toeleveranciers van adressenbestanden. Op de eerste plaats staat email (83 procent), gevolgd door direct mail (57 procent), opt-in, sociale netwerken en handelsbeurzen en conferenties (55 procent). Bij het prospecteren dit jaar zal in eerste instantie beroep worden gedaan op email (87 procent), gevolgd door sociale netwerken (69 procent), online registraties (66 procent) en direct mail (61 procent).

De belangrijkste problemen met sociale netwerken zijn volgens de marketeers het content-verslindende karakter van het medium (45 procent), gevolgd door de perceptie van de consument, die deze platformen tot de niet-commerciële zone rekent (40 procent) en de moeilijke inschatting van de gerealiseerde return (37 procent).

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home