Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Sunday, March 04, 2012

File is piekperiode voor telefoongesprekken

De tijd die door autobestuurders in de file wordt verloren, wordt in eerste instantie opgevuld met het voeren van telefoongesprekken. Dat is de conclusie van een onderzoek in opdracht van het Nederlandse navigatiebedrijf TomTom bij Nederlandse en Belgische autobestuurders. De onderzoekers stelden vast dat 30 procent van de ondervraagden zegt de tijd in de file te proberen vullen met het voeren van private telefoongesprekken. Daarnaast zijn ook zingen (21 procent) en zakelijke telefoongesprekken (14 procent) populaire bezigheden.

Voor 11 procent is de file een gelegenheid om een hap te eten. De onderzoekers stelden verder dat bijna 30 procent van de ondervraagden één tot twee keer per maand in een file geblokkeerd geraakt. Een groep van 19 procent wordt drie tot vijf keer per maand met het probleem geconfronteerd. Tenslotte zegt 5 procent elke dag met het fileprobleem te moeten afrekenen. Gemiddeld duurt het aanschuiven in de file ongeveer een kwartier. Voor 30 procent gaat het echter om een oponthoud van minstens een half uur.

De onderzoekers merken op dat sociale media nog niet echt zijn doorgebroken als tijdverdrijf tijdens de files. Het controleren van updates van sociale netwerken zoals Facebook en Twitter staat niet bij de tien meest populaire file-activiteiten. Ook blijkt dat slechts 5 procent van de ondervraagden files tijdens de werkuren gebruikt om professionele opdrachten voor te bereiden of door te nemen. Een even grote groep geeft de voorkeur aan het flirten met andere weggebruikers.

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home