Managing21

Een weblog rond marketing en economie

Friday, February 10, 2012

Toerisme wordt quasi helemaal online economie

Twee op drie consumenten zullen dit jaar de traditionele reisbureaus negeren en hun hoofdvakantie online uitzoeken en reserveren. Dat is de conclusie van een Brits onderzoek van het bedrijf TravelSupermarket. De onderzoekers merken op dat 31 procent van de consumenten zich tot een online reisagent zal wenden, terwijl 20 procent in zee zou gaan met een online touroperator en 15 procent naar prijsvergelijkingssites zou bekijken.

"De traditionele reservatie bij het reisbureau heeft veel van zijn populariteit verloren," voeren de onderzoekers aan. "Slechts 11 procent van de ondervraagden geeft aan persoonlijk in de winkel van een reiskantoor te zullen binnenstappen. Ook zullen nog weinig consumenten bij een reisagent informatie over een bestemming proberen op te zoeken. Slechts 12 procent wil voor die informatie nog een bezoek brengen aan een kantoor, maar gaat 52 procent naar zoekmachines, 40 procent naar besprekingssites en 37 procent naar de websites van de reisoperatoren."

"De verschuiving naar het internet voor de vakantieplanning is één van de grootste veranderingen in de toeristische sector van de voorbije jaren geweest," merkt Bob Atkinson, reisexpert van TravelSupermarket, op. "Die trend zet zich nog steeds verder door. Het internet maakt de organisatie van een vakantiereis gevoelig gemakkelijker. Besprekingssites kennen een groeiende populariteit, waaruit blijkt dat de consument vertrouwen heeft in de opinie van zijn collega's. Door de grotere vertrouwdheid met het internet, wordt het bovendien ook gemakkelijker de voordeligste prijs te vinden."

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home